Split TVA sa fie, dar statul chiar nu are niciodata nicio obligatie?

Daca tot a aparut aceasta initiativa lansata, mi-e teama ca totusi fara o analiza prea atenta a implicatiilor, iata si o contra-propunere: statul roman sa blocheze, din bugetul sau, intr-un cont sau mai multe conturi in banci comerciale din Romania, sumele pe care le datoreaza companiilor care au de recuperat TVA. In acest fel, ar fi o minima egalitate de tratament intre contribuabil si stat, in plus aceasta solutie ar putea avea rezultate economice pozitive, deoarece statul roman ar incasa un minim randament de la banci, iar bancile ar avea la dispozitie sume suplimentare de bani, pe care sa le foloseasca pentru creditarea suplimentara a economiei romanesti. Si nu este o gluma, pur si simplu consider ca ar trebui sa ne tinem de cuvant cand am spus ca punem un semn de egal intre contribuabil si stat, in ceea ce priveste drepturile si obligatiile. Cei care fac investitii in Romania stiu foarte bine ce greu este sa isi recupereze de la stat TVA-ul pe drept datorat, multi dintre ei asteapta de fapt ani de zile, pana cand afacerea creste suficient de mult pentru ca acel TVA de recuperat sa fie absorbit treptat din TVA-urile incasate de la client.

Ma uit in urma la aceste sase luni de guvernare si, in afara de eliminarea formularului de cod TVA 088, nu vad nicio masura luata pentru a sprijini antreprenorii, sau in general pentru a sprijini economia romaneasca, pe care as putea sa o aplaud. Si oricum, eliminarea formularului 088 a fost ca in povestea cu rabinul si capra, adica intai ne-a bagat capra in casa tot un guvern PSD, apoi ne-am chinuit un an si mai bine sa o scoatem inapoi in curte. Ce e drept in acel an, nici guvernul tehnocrat nu a reusit sa rezolve problema.

Iata cateva idei cu privire la split VAT, spre folosinta celor care stiu sa citeasca si inteleg cateva lucruri de  baze despre cum functioneaza companiile, cum functioneaza economia:

  • Antreprenorii corecti, companiile corecte, si-au platit si pana acum TVA-ul, in timp ce activitatile ilegale vor continua, deoarece se vor gasi noi metode de a eluda plata TVA-ului, iar cheia evaziunii este in documente false, nu in conturi bancare
  • Exemplul dat din Marea Britanie este de fapt o initiativa recenta care priveste NUMAI comertul online international (cross-border), deoarece acolo intr-adevar urmarirea circuitelor de plata a TVA-ului este mai dificila; legislatia NU a intrat inca in vigoare si este in prezent in consultare publica
  • Un alt exemplu care ar fi putut sa fie dat este cel al unei initiative asemanatoare de split VAT din Polonia, care este de asemenea in consultare si care ar putea intra in vigoare din 2018, dar care contine totusi doua prevederi net favorabile companiilor, anume ca aderarea companiilor la sistemul split VAT va fi initial VOLUNTARA, deci nu obligatorie, iar cei care vor intra in acest sistem vor fi scutiti de orice alte controale pe TVA si in plus, nu vor fi in niciun fel responsabili de ilegalitati produse pe lantul de valoare la clienti sau furnizori; mi se pare ca aceste doua precizari fac o mare diferenta, cei care inteleg un pic cum merge business-ul (deci cu siguranta nu cei de la guvern) stiu foarte bine la ce ma refer: adica daca o companie corecta intra in acest sistem si accepta ca platile si incasarile de TVA sa fie facute in acest cont blocat si disponibil pentru Fisc, nu mai puneti si alte obligatii sau poveri administrative pe acea companie
  • Tanarul ministru al Mediului de Afaceri sustinea, pana mai ieri, din mediul privat, nevoia de predictibilitate legislative si fiscala, iar acum vrea sa ia o masura cu impact major asupra companiilor intr-un interval de numai 2 luni, din iulie in septembrie, desi pentru asa ceva este nevoie de consultare publica pe un proiect deja atent elaborat, este nevoie de o perioada de minim 6 luni pana la aplicare, astfel incat companiiile sa aiba timpul necesar sa se adapteze
  • Nu inteleg de ce o astfel de initiativa ar veni de la Ministerul care ar trebui sa sprijine antreprenorii si nu sa le creeze obstacole administrative suplimentare, cand ea este in esenta o masura care tine strict de Ministerul Finantelor si ANAF, acestia ar trebui sa o elaboreze si sa vada daca este o initiativa viabila
  • Din punct de vedere administrativ, o astfel de masura va crea costuri suplimentare pentru companii, mai ales pentru IMM-uri, care sunt baza economiei romanesti: cine va suporta acele costuri? Desigur, este o intrebare retorica, vor fi costuri suplimentare pentru antreprenori, dupa toate taxele si impozitele noi sau suplimentare care au fost deja anuntate; in plus, va fi foarte complicat de stabilit cine si ce drepturi de blocare sau deblocare va avea pe acele conturi, deoarece stim bine ca si atunci cand se pune o poprire gresita pe un cont al unei companii, demersurile de deblocare, chiar daca a fost o eroare a statului, sunt lungi si complicate
  • Din punct de vedere al cash-flow-ului companiilor, desigur o astfel de modificare va crea de asemenea probleme semnificative, mai ales pentru companile cu rulaje mari, unde blocarea banilor din TVA intr-un cont separat, pana la reglarea sumelor datorate din plati de facturi cu TVA, sa spunem in luna urmatoare, poate genera situatii in care aceste companii sa nu poata plati la timp salariile, desi au bani in conturi, deoarece banii din TVA, chiar daca nu vor fi in intregime datorati la stat, sunt blocati intr-un cont separat
  • Sunt din ce in ce mai multi antreprenori care imi spun ca ei deja de mai mult timp isi aloca, cel putin in mod informal, banii proveniti din TVA-ul incasat de la clienti intr-un cont de management separat, astfel incat sa nu “intre” niciodata in acei bani, pentru a nu avea probleme cu fiscul; in general, discutand cu mii de antreprenori din Romania, am constatat ca de multe ori, acestia sunt cu un pas inaintea statului in a impune acele masuri prudentiale in companie, care sa ii fereasca de diverse riscuri de business, si in plus sa ii fereasca de a intra in situatii in care sa nu isi poata plati obligatiile la stat; din pacate as spune, pentru multe companii din Romania, prima obligatie de plata este intotdeauna catre stat, in loc sa fie catre oameni, catre angajati, catre echipa; e o gandire gresita de business dar care a fost influentata in mod constant de atitudinea arbitrara si abuziva a statului roman in relatia cu contribuabilii.

 

Comments 6

  1. Foarte bune remarcile dumneavoastra. Cheia articolului mi se pare faptul ca evaziunea sta in documente, nu in conturi. Baza de impozitare pentru orice in tara asta este formata din contribuabilii care declara si platesc, nu din cei care nu declara si nu platesc. Indiferent ca e vorba despre Anaf, Fondul de Mediu sau alte institutii care percep taxe. Respectiv… cine munceste greseste si trebuie sanctionat. Nu mai vorbesc de faptul ca am suspiciunea ca nimeni nu stie ce e ala cash flow…

  2. În compania mea am implementat acest sistem de cont separat de TVA din 2009, cu specificația că distribuim doar TVA-ul de plata , nu cel încasat. La fel facem și cu contribuțiile de asigurări sociale, conturi separate, iar la data de 25 dam drumul la bani, in cazul in care am reușit să încasăm.
    Nu mi se pare o idee complet proasta, cu amendamentele că dacă cineva dorește să intre VOLUNTAR in sistem, sa fie lăsat în pace ulterior, indiferent de situațiile viitoare.
    Problema cea mare va apare la diferențele de calcul , iar statul probabil va retrage mai mult decât ar trebui.

    Foarte buna remarca cu acel cont ce trebuie creat de către stat pentru recuperarea de TVA….not gonna happen’, din păcate!

  3. Cand gandesti mediul de business doar la nivel de butic cam asta e rezultatul GANDIREA OBSCURA.
    Nu se mai vede padurea de copaci.

    Dumnezeule, nu trebuie decat sa faca autostrazi si drumuri. Atat. Restul vin de la sine.

    A ar mai trebui introdusa plata obligatoriu cu cardul la achizitii de peste 50 – 100 lei.

    Amin

  4. Sunt foarte bune argumentele dumneavoastra. Am o nedumerire in ceea ce priveste platile cash pentru diferite facturi purtatoare de tva. Daca banii de tva sunt blocati intr-un cont atunci ce se va intimpla cu tva-ul deductibil din facturile platite cash? De unde se va recupera, unde se va duce, cum se va compensa? Amanuntul asta vad ca scapa deocamdata. Pentru acest tva se face o cerere separata de deducere si intra in circuitul recuperarii si asteptarii de ani de zile?

  5. Din punctul meu de vedere, aceste lucruri se intampla din cauza faptului ca persoanele care iau atfel de decizie nu au nciun fel de pregatire sau detin cunostinte minime in ceea ce priveste riscul si consecintele unor astfel de hotarari.

  6. Ce se intampla cu incasarile ramburs pe care un magazin online le primeste de la firmele de curierat pentru coletele livrate? Ele nu au la baza facturi astfel incat nu se poate face split.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *