Valoarea discutabila a ideilor de afaceri

2016-10-10 13:20:39
|
Marius Ghenea - Valoarea discutabila a ideilor de afaceri

„Am o idee de afaceri excelenta” aud de foarte multe ori de la oameni care vor sa devina antreprenori. Sunt de fapt unii care imi spun chiar „am trei-patru idei de afaceri extraordinare” sau, in anumite cazuri, „am zeci de idei de afaceri, toate valoroase”. Lasand la o parte acest din urma caz, care intra in zona patologiei antreprenoriale (oameni cu mult prea multe idei dintre care niciuna nu va fi vreodata materializata intr-un proiect de business real), este oricum important, cred eu, sa intelegem de ce oamenii au o asemenea abordare exagerata, atunci cand vine vorba despre ideile de afaceri, si de ce devin atat de paranoici atunci cand trebuie sa discute onest despre ideile lor, ca si cand aceste idei ar fi imediat furate si utilizate de altcineva, in caz ca le spunem cu voce tare (asa ca mai bine le tinem doar pentru noi).

Cateva raspunsuri simple ar putea fi urmatoarele:

Este in natura umana sa reduca majoritatea activitatii noastre la anumite esente sau elemente unice  si usor de incadrat intr-un sablon; Thomas Edison spunea celebra fraza „genius is one percent inspiration, ninety-nine percent perspiration”. In momentul in care unul dintre cei mai mari inventatori (si antreprenori) ai lumii spune asa ceva, cred totusi ca ar trebui sa te gandesti de doua ori inainte de a supraevalua importanta ideii intr-un proiect (fie el stiintific sau de business), pentru ca ideea nu inseamna decat acel prim 1%, care fara restul de 99% inseamna de fapt zero;

Un alt motiv este supraevaluarea propriilor idei. In ultimii ani, prea multi antreprenori in devenire mi-au prezentat planuri de afaceri bazate pe idei din domenii complet straine acelor antreprenori, ceea ce este in opinia mea gresit. Cand i-am intrebat sincer „cum crezi ca vei putea coordona o activitate intr-un domeniu pe care nu il cunosti”, multi dintre ei au raspuns complet gresit: „vom angaja oamenii potriviti”, iar cativa, mai putini, au promis ca vor invata foarte repede si foarte bine acel domeniu de activitate;

Mass media contribuie si ea in mod semnificativ la aceasta inflatare a valorii  unei idei intr-un proiect de afaceri pentru ca prezinta de obicei povestile de succes intr-un tipar destul de simplist, ceva de genul „de la o simpla idee la milioane de dolari”, ceea ce iarasi pune „ideea” intr-o pozitie pe care aceasta nu o detine, in realitate; tot inegalabilul Edison spunea la un moment dat „I never once made a discovery and all my work was deductive” cu alte cuvinte, toate marile inventii ale sale au fost rodul unor pasi mici, facuti cu multa perseverenta, pe aceasta cale a deductiei si a experimentului, nu prin idei fabuloase venite peste noapte;

Sunt perfect de acord ca orice creatie intelectuala si orice descoperire stiintifica sau tehnologica ar trebui protejata prin patente, marci inregistrate si orice alte instrumente legale, astfel incat sa nu poata fi folosita abuziv de un tert. O simpla idee are insa in general o proprietate interesanta, si anume ca nu poate fi patentata, nu poate fi brevetata si deci nu poate fi protejata atat timp cat este doar o idee si nimic mai mult; Ea trebuie sa fie dublata si de o anumita materializare intr-un concept care sa poata fi patentat (ceea ce, nu e nicio surpriza, inseamna de obicei mult mai multa munca decat cea necesara pentru a genera o idee).

In realitate, probabil ca nici nu merita protejate ideile pur si simplu, pentru ca, daca aveti o idee care vi se pare Ok, probabil ca sunt inca un milion de oameni pe glob care au aceeasi idee, in acelasi timp; daca aveti o idee excelenta, cu siguranta mai sunt cateva zeci de mii de oameni care se gandesc la ea (iar unii chiar actioneaza asupra ei, asa ca e posibil sa fiti deja in intarziere);

Uneori apar insa idei spectaculoase. Sa luam exemplul Google sau Facebook. Pentru astfel de idei nu prea e loc de mai multe afaceri active pe acelasi segment.  Daca maine va vine ideea sa faceti un motor de cautare tip Google sau un site social tip Facebook, puteti renunta din start, pentru ca Google sau Facebook au ocupat deja acel spatiu pe piata si nu veti avea nicio sansa, si atunci, revenind la intrebarea initiala, care ar fi totusi valoarea ideilor?

In ceea ce priveste succesul in afaceri si rolul ideilor, eu am o parere care poate suna cinic, anume ca orice idee, in sine, nu valoreaza nimic. De ce spun asta? Pentru ca in realitate, valoarea cuantificabila a unei idei este data de ceea ce produce acea idee. In general, in business, analiza valorii unei afaceri se face fie pe rezultatele actuale (ca un multiplu al profitabilitatii actuale sau ca un procent din veniturile actuale sau o combinatie a acestora), fie pe niste rezultate viitoare estimate, situatie in care se calculeaza de obicei sumele de cash pe care afacerea le poate produce in viitor, discountate si aduse inapoi la momentul prezent. Iata de ce, pur si simplu o idee, fara nici cea mai mica aplicatie, are o valoare zero, pentru ca ea, in sine, nu poate produce absolut nimic. De aici in sus sunt mai multe nivele de valorizare a ideii:

– daca exista deja o marca inregistrata sau o altfel de patentare a ideii, ea incepe sa aiba o valoare materiala (valoarea neta a patentului sau valoarea estimata a aplicarii acelui patent);

– daca exista un pilot al proiectului care demonstreaza ca acea idee poate produce profit sau venituri sau un anumit tip de tractiune in ceea ce priveste clientii, atunci, din nou, exista metode simple de a calcula valoarea ideii;

– daca vorbim deja de o afacere care functioneaza si este profitabila, pornita de la o astfel de idee, atunci avem cel mai inalt grad de valorizare a ideii, pentru ca ea valoreaza atunci cat o afacere profitabila; dar in toate aceste cazuri

Ceea ce calculam de fapt ca valoare nu este ideea, ci afacerea care rezulta din ea; trebuie sa tineti intotdeauna minte acest lucru atunci cand va construiti propria afacere sau atunci cand apelati la un investitor pentru a pune pe picioare o astfel de afacere pe baza unei idei care vi se pare interesanta.

Si nu uitati un lucru foarte important: cu cat vorbiti mai putin despre ideea voastra de afaceri,  cu atat mai putine aanse aveti sa o puneti vreodata in aplicare! Fiecare discutie, fiecare feedback primit (mai ales de la oameni de afaceri cu experienta, dar si din grupul de contact imediat) este util pentru a valida oportunitatea pe care o astfel de idee o genereaza (oportunitate despre care voi vorbi in capitolul urmator). Iata de ce paranoia secretomaniei in ceea ce priveste ideile noastre de afaceri este nu doar inutila, este chiar daunatoare unei dezvoltari eficiente a oricarui proiect de afaceri serios.

 

Text prelucrat din cartea “Antreprenoriat”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *