Second Life e o porcarie! Ba nu, e un univers fantastic!

2007-07-20 09:19:26
|
Marius Ghenea - Second Life e o porcarie! Ba nu, e un univers fantastic!

Marius Ghenea, businessman in comertul online si comunicatiievangelist: De ce esti anti-Second Life? Unii impartasesc parerea ca SL va fi un mediu de business excelent, chiar daca acum multi dintre vizitatori sunt atrasi de sexul virtual ? De ce nu ti-ai deschide un o reprezentanta a magazinului tau PCfun.ro in SL care sa-ti trimita clienti in real life?

Marius Ghenea: Nu sunt anti-SL decat in masura in care site-ul este un nou “balon de sapun”. Iar eu ma declar impotriva oricarui balon de sapun. In plus, in loc sa fie un “metaverse” asa cum se lauda (cei care au citit literatura cyberpunk stiu despre ce vorbesc), site-ul are de fapt cam toate atributele unei scheme piramidale! Iar cu privire la trafic, nu este nici pe departe cel mai vizitat site de acest gen, asa ca nu inteleg de ce vorbim atat de mult despre el? Cat de mult s-a vorbit in mediile de business despre WoW ( World of Warcraft, n.n.), spre exemplu, care are de cateva ori mai multi utilizatori? Sau despre Wikipedia, care este un site cu mult mai multe valente educationale fata de Second Life (si, din fericire, are de cateva zeci de ori mai multi vizitatori decat SL!). Eu sunt pentru Wikipedia, as vrea sa ne concentram putin pe acest proiect, iata de ce as fi impotriva Second Life. Plus ca eu personal cred ca am un first life foarte plin, asa ca nu am cu adevarat nevoie de un second life (afirmatie care sper sa fie valabila pentru o mare parte a locuitorilor planetei.

Cu privire la valentele de business ale Second Life, sunt pur si simplu socat sa vad ca e considerat un mediu de business foarte bun: sunt mii de site-uri la nivel mondial (poate zeci de mii, nu am numarat) cu mai multi vizitatori decat Second Life! Pe naiba, sunt chiar site-uri in Romania cu mai multi vizitatori ca Second Life. Si atunci, daca ar fi sa fac o reclama online pentru afacerea mea (indiferent care ar fi aceasta), Second Life ar fi unul dintre ultimele locuri la care m-as gandi. Cei care au facut pana acum reclama in Second Life sau cei care si-au deschis “reprezentante” in Second Life (inclusiv ambasade, precum Suedia), au facut-o exclusiv pentru relevanta off-line a reclamei implicite (cu alte cuvinte, au “batut saua, ca sa priceapa iapa”. Pentru ca exista acest hype mediatic cu privire la Second Life, este util sa ai reclama in Second Life doar pentru ca se va vorbi despre acea reclama la TV, radio sau in ziarele off-line. Deci reclama nu e pentru rezidenti, care oricum sunt destul de putini si de inactivi: la ultima numaratoare, SL se “lauda” cu 8 milioane, dar numai 1 milion dintre ei ( un milion si ceva, n.n.) au revenit in ultimele luni, deci restul sunt de fapt “morti” demult pentru SL!

Putini oameni stiu ca Second Life si-a castigat notorietatea numai in momentul in care un utilizator a dat in judecata site-ul pentru ca nu i-ar fi gestionat corect banii virtuali (dolarii linden). Asta se intampla in primavara lui 2006, iar apoi persoana respectiva (Mark Bragg, un avocat) a facut diverse apeluri la diverse instante din SUA. Exista un zvon neconfirmat, dar foarte credibil, potrivit caruia respectiva persoana a dat in judecata Second Life doar pentru a le face reclama (a solicitat daune de 8.000 dolari, dar se pare ca a primit mult mai multi bani pe sub masa de la SL pentru a tine “scandalul” proaspat aproape un an, timp in care SL a aparut la toate posturile de televiziune, exploatand acest law-suit).

Pe scurt, eu cred ca e un “fals” si sper ca acest balon sa se sparga cat mai curand.Totusi, ca o concluzie: nu sunt in nici un caz impotriva site-urilor de social-networking (ba chiar particip la unele), nu sunt impotriva site-urilor de tip MMOG (massive multi-player online games, asa cum este World of Warcraft), cred doar ca trebuie sa punem in context aceste afaceri pe Internet si sa intelegem care este propunerea de valoare pentru utilizatori. Second Life nu este nici social-networking (pentru ca, prin principiul de “avatar”, neaga esenta site-urilor sociale, ascunzand identitatea utilizatorilor, iar in anumite cazuri, chiar multiplicand-o, pentru ca fiecare utilizator poate avea mai multe avataruri!), dar nici online game, pentru ca un joc, de orice fel (on sau offline), are un scop (“sa bagam mingea in poarta”, “sa ii invingem pe Orcs” sau altele asemenea) si niste reguli (“mingea se atinge numai cu piciorul” etc.)/ Ori Second Life nu are nici scop (cel putin nu in acest sens restrans), nici reguli (fiind o lume de tip “user-defined”). La Second Life, singura chestie care mi-a placut mie a fost ca pot sa zbor peste pamanturile respective si sa am un bird`s-eye-view, dar e prea putin pentru a reveni pe site…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *