Guerilla Marketing, de Jay Conrad Levinson

2007-09-11 10:40:17
|
Marius Ghenea - Guerilla Marketing, de Jay Conrad Levinson

carte44.jpgDesi scrisa cu vreo 25 ani in urma, “Guerilla Marketing” ramane cu siguranta una dintre cartile de baza ale marketerilor de pretutindeni fiind azi aproape la fel de actuala cum era la lansare. De fapt, probabil ca pentru multe piete, in 1984 cand a fost prima data publicata, cartea nu era deloc actuala, ci inaintea timpului sau, respectiv vizionara sau chiar SF, in anumite situatii (spre exemplu pietele de consum din blocul, pe atunci comunist: mai tineti minte reclamele la mixerul Argimix sau la ciorapii Adesgo?). Probabil singura zona de guerilla marketing care a fost mai putin identificata de Levinson ar fi cea de tip Internet (mai ales partea de “viral marketing”). Oricum, acum un an cand l-am vazut la Bucuresti la o conferinta, parea inca intr-o forma destul de buna, asa ca nu m-ar mira daca in curand am vedea o noua carte care sa abordeze in particular noile oportunitati de marketing generate de Internet si de social-networking bazat pe Web. Dar ca sa revenim la cartea originala “Guerilla Marketing” (care a avut si numeroase continuari, gen “The Way of the Guerilla” sau “Mastering the Guerilla Marketing”, evident ca orice continuari ar trebui citite numai dupa citirea primei carti), aceasta carte isi propune sa identifice un “decalog” al marketing-ului, iar unele dintre concluziile si comandamentele stabilite in aceasta carte sunt foarte utile pentru orice specialist in marketing: * guerilla marketing este pentru companiile mici (desi sunt si companii mari care au folosit cu succes guerilla marketing) * trebuie sa se bazeze pe psihologia umana (respectiv incercarea de a afla ce determina deciziile umane) mai curand decat pe experienta sau presupuneri * trebuie sa aiba ca principala investitie timpul si energia specialistului de marketing si a echipei sale, nu investitii financiare * masura cea mai buna a rezultatelor guerilla marketing este nu cifra de afaceri (respectiv cresterea acesteia) ci profitul * in guerilla marketing nu concurenta este importanta, ci colaborarea cu diverse companii (sinergii si complementaritati) * concentrarea trebuie sa fie pe clientii existenti si pe crearea de referinte, deoarece acestea vor aduce mai mult profit si, pe termen mai lung, vor aduce si clienti noi * tehnologia cea mai noua trebuie utilizata in guerilla marketing (si aici ar intra partial comandamentul cu privire la utilizarea fortei Internetului, insa daca incepem sa vorbim de marketing viral si de social-networks, probabil ca, asa cum spuneam, Jay ar trebui totusi sa scrie o carte complet noua).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *