Lipsa de proiecte

2007-10-23 11:15:27
|
Marius Ghenea - Lipsa de proiecte

Intr-o tara care are de rezolvat tot felul de probleme majore, de la infrastructura pana la educatie, sanatate sau in ceea ce priveste protectia mediului, este surprinzator si oricum ingrijorator sa vedem o asemenea lipsa de proiecte reale. Pentru ca multe dintre aceste “proiecte lipsa” de azi inseamna posibile crize majore, sau chiar blocaje complete in respectivele domenii peste un numar de ani.

Pe un principiu epicurean, hedonist si pentru majoritatea, pronuntat miserupist, puterea din Romania (includ aici fara prea mari discriminari si parlamentari, si administratia centrala dar si cea locala) isi traieste viata (sau “mandatul”) in spiritului lui “carpe diem” amestecat cu “dupa noi, potopul”.

E suficient sa ne uitam la Bucuresti si la modul cum nici macar un proiect de anvergura nu a fost realizat in toti acesti ultimi 18 ani de la Revolutie. Daca stam sa ne gandim bine, ultimele asemenea proiecte importante, fie ele megalomane si nechibzuite, au fost ale lui Ceausescu, si s-au intamplat acum mai bine de 20 ani (metroul, Dambovita, noul centru civic, etc.). De atunci pana azi, doar asfaltari cu adevarat superficiale, borduri schimbate cu mult entuziasm si spatii verzi distruse cu la fel de mult avant. Este o palma nu doar a dictaturii asupra democratiei Romanesti post-decembriste, dar si a lui Ceausescu pentru toti acesti “gospodari” pe care i-am ales, in ultimii 18 ani, in Bucuresti si in celelalte localitati ale tarii, pentru a nu face nimic. Pardon, cate ceva au mai facut ei, dar numai pentru sine si pentru ai lor (cate-o repartitie ilegala de locuinta, cate-un schimb de teren bine localizat, cate-o atribuire de contract fara licitatie). Acum, avem in Bucuresti nu una, ci mai multe “tichii de margaritar” pentru calvitia infrastructurala pronuntata a Capitalei (cel putin la nivel de proiect): linie de metro catre aeroportul Otopeni (probabil primarul nostru a vazut chestia asta intr-un mare aeroport occidental si a zis “cool” sau cum o fi zis el, dar ce n-a inteles este ca metroul acela din strainatate a fost facut numai dupa ce problemele transportului in comun din interiorul orasului fusesera demult rezolvate, ca sa nu mai vorbim de diferenta de trafic dintr-un aeroport ca Vienna sau Munchen cu cateva zeci de milioane de pasageri anual, fata de Bucuresti cu de zece ori mai putin trafic de calatori prin Otopeni); pasaj pe sub Arcul de Triumf (care nu foloseste nimanui, in schimb ne-ar trebui urgent multe alte pasaje subterane in Bucuresti pentru a fluidiza traficul, in zone pe care orice prost le poate identifica zi de zi, direct in traficul dement din Bucuresti de azi). Intre timp, fara explicatie, Primaria pare ca a renuntat la proiectele cu privire la miile de locuri in parcari subterane in zona centrala a orasului (probabil s-a analizat nivelul estimat al “comisioanelor” care s-ar putea incasa in Primarie pentru asemenea lucrari si sumele respective nu au intrunit conditiile de “fezabilitate”). Si dupa ce ca o banda de mers pe fiecare strada din Bucuresti e ocupata de masini parcate (pe care, in lipsa unor parcari subterane incapatoare, nu prea ai unde sa le ascunzi) si o alta banda este in mod constant ocupata din cauza lucrarilor la “metroul usor de suprafata” (o alta intreprindere fara sens a municipalitatii, in conditiile in care de fapt rezultatul e tot un amarat de tramvai, care tot atatia calatori transporta ca si inainte), pe singura banda cu adevarat disponibila in traficul din Bucuresti, primaria vrea sa faca o zona exclusiva pentru autobuze (tot asa, cum a vazut de buna seama Primarul printr-unul dintre orasele occidentale unde probabil sta mai mult timp decat la Bucuresti). Si intre toate aceste idei lipsite de logica, intre toate aceste pseudo-proiecte, orasul se dezvolta in continuare ciudat, contorsionat si din ce in ce mai aglomerat, pana cand, in maxim 3-4 ani de acum inainte, s-ar putea bloca in propria dezvoltare, fara vreo cale de iesire din impas. Dar pana atunci, edilii de azi vor vor locui, evident, in alta tara, acolo unde functioneaza si metroul pana la aeroport si unde sunt si linii rezervate pentru autobuze.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *