Bulgaria – Romania 3-0 in turism (golul 2)

2008-06-06 13:07:41
|
Marius Ghenea - Bulgaria – Romania 3-0 in turism (golul 2)

Dupa ce litoralul romanesc a primit deja un gol la comparatia geografica si de clima cu cel bulgaresc, azi as vorbi despre golul 2, “golul” de infrastructura. Multora ne-ar placea sa credem ca toate casele din Bulgaria sunt din chirpici si ca toate drumurile lor sunt inca neasfaltate. Am sa apelez la niste cifre: Romania are nu mai mult de 280 km de autostrazi in functiune (desi asa cum stim binmelia_grand.jpge, o mare parte dintre acesti kilometri sunt in orice moment inchisi circulatiei, pentru reparatii); Bulgaria are aproape 500 km de autostrada dati in folosinta, la o suprafata a tarii de doua ori mai mica decat Romania (si automat, la o retea rutiera totala mult mai scurta)! In jur de 100 dintre acesti kilometri de autostrada sunt deja in zona litoralului (Varna si Burgas), in timp ce la noi, autostrada parca se teme sa se apropie la mai putin de 60km de tarmul Marii Negre! Si alte cifre interesante: anul trecut, aeroportul din Burgas a avut un trafic de 2 milioane pasageri, iar cel din Varna inca 1.5 milioane (evident in principal turisti straini veniti in sezon pe Riviera bulgareasca). Prin comparatie, Mihail Kogalniceanu din Constanta inca nu a reusit sa atinga macar nivelul de trafic din perioada comunista, cand un maxim a fost realizat prin 1979, cu aproape 800 mii pasageri.

Cand vezi aceste cifre, deja nu mai e niciun dubiu, problema de infrastructura este extrem de grava pentru litoralul romanesc. Si in timp ce noi ne zbatem in aceasta suficienta idioata crezand ca bulgarii nu pot fi decat niste indivizi cu ceafa groasa care mananca non-stop castraveti murati, bulgarii au mai dat o lovitura: cele doua aeroporturi internationale de pe litoralul bulgaresc au fost preluate de operatorul german Fraport (Frankfurt Airport A.G.), probabil cel mai mare operator aeroportuar din Europa, care a comis deja investitii de jumatate de miliard de euro in modernizarea terminalelor de la Varna (unde chiar saptamana trecuta s-a deschis un al treilea terminal modern) si Burgas (care ramane cel mai mare aeroport ca trafic anual in Bulgaria, chiar si dupa deschiderea noului aeroport din Sofia, care in treacat fie spus e mult mai modern si mai functional decat cel de la Otopeni si e facut pe bani europeni!).

In tot acest timp, poate ca substitut la problema infrastructurii aeroportuare, Mazare a facut o gondola peste Mamaia si e suparat ca nu il lasa nu-stiu-cine sa faca si un teleschi pe lacul Siutghiol. Problema e ca nici cu gondola si nici cu teleschiul nu poti aduce turistii tocmai din Germania, ca nu sunt chiar atat de lungi traseele acestor mijloace de transport! In sezon, atat catre Varna cat si catre Burgas sunt zilnic chartere din fiecare aeroport german cat de cat important, cel putin douazeci de orase germane au astfel legaturi aeriene zilnice cu litoralul bulgaresc: e un adevarat pod aerian, care aduce catre Sunny Beach sau Golden Sands sau Albena cei mai doriti turisti din lume (in lipsa japoenzilor), pe cei germani.

Va las sa ghiciti cate asemenea legaturi are Constanta cu aeroporturi din Germania (si nu sunt pe zi, ci pe saptamana!). Cu ceva sansa, in vara lui 2008, vom aduce si noi la Mamaia cativa englezi morti de beti, gratie curselor Ryanair recent inaugurate pe Kogalniceanu. Oricum, din pacate, in acelasi top in care japonezii si nemtii figurau pe primele locuri ca “cei mai desirabili turisti”, englezii sunt in mod deloc intamplator, fix pe ultimul loc, devansandu-i chiar si pe rusi! Cu alte cuvinte, noi le-am dat cu tifla in ultimele sezoane nemtilor (Neckerman, ITS, TUI si altii din Germania au fost efectiv bataia de joc a hotelierilor si prestatorilor de pe litoralul romanesc asa incat au cam sters Romania de pe harta destinatiilor propuse turistilor lor) si acum ne chinuim sa ademenim niste britanici cu mult alcool in sange, ca poate nu observa dezastrul de pe litoralul romanesc. Si tot la infrastructura, ar mai intra fireste si “zestrea hoteliera”: aici apare un alt mit pe care mi-e teama ca trebuie sa il distrug ca total nefondat, despre superioritatea Romaniei asupra Bulgariei.

Cu totii am fost indoctrinati (culmea, din perioada lui Ceausescu) cu ideea ca litoralul romanesc este mult mai mare decat cel bulgaresc ca numar de hoteluri, paturi sau statiuni (si evident mai elegant). O chestiune ridicola, mai ales acum la 18 ani de la prabusirea comunismului, cand pe litoralul romanesc nu prea s-a construit niciun hotel complet nou (daca nu punem la socoteala facaturi spagatonistice gen Scandinavia) in timp ce la bulgari, investitiile in industria hoteliera de la Marea Neagra au fost masive in acesti ani (sustinute ce e drept si de lumea interlopa locala, dar si de investitori occidentali, spre exemplu firme mari de turism din Germania). Doar o singura statiune, Sunny Beach, are peste 150 hoteluri si are paturi de hotel cam cat tot litoralul romanesc adunat (inclusiv hotelurile de business din Constanta). Si mai sunt Albena, Nisipurile de Aur si inca 50 alte statiuni mai mari sau mai mici insirate pe toata coasta bulgareasca de la Vama Veche pana la Ahtopol, la granita cu Turcia. Nu cred ca mai are rost, in aceste conditii, sa mai numaram hotelurile sau numarul de statiuni de pe litoralul romanesc. In plus, structura hoteliera a Rivierei bulgare oscileaza intre 3 si 4 stele, cu cateva hoteluri de 5 stele “cinstite”, in timp ce la noi, in realitate, majoritatea hotelurilor de pe litoral tind spre 2 stele, daca e sa ne ghidam dupa niste principii corecte de clasificare. Si aici, daca nu ma credeti, putem apela la statistici independente: TripAdvisor (cel mai important site agregator de turism din lume) are in lista de review-uri peste 400 hoteluri de pe litoralul bulgaresc, in timp ce pentru cel romanesc, acelasi TripAdvisor intoarce cu greu vreo 35 rezultate, dintre care 15 sunt hoteluri din Constanta, din oras (gen Ibis sau Dali, Capri, Guci si alte nume de hoteluri din centru, care nu au vreo legatura cu plaja sau cu turismul litoral).

O alta constatare simptomatica este ca dintre aceste hoteluri romanesti gasite de TripAdvisor, la majoritatea nu exista inca nici un comentariu sau feedback (cunoasteti mesajul “be the first to review this hotel”), ceea ce e rau, pentru ca mergem pe TripAdvisor tocmai ca sa vedem traveler reviews, sa stim daca alegem sau nu un hotel. Nicio surpriza din acest punct de vedere, foarte multe dintre hotelurile bulgaresti din acest site beneficiaza de multe comentarii si feedback-uri (cu bune dar si cu rele), dovada ca au avut multi turisti straini acolo (cei din Balcani nu prea sunt obisnuiti sa dea feedback) ceea ce ajuta un posibil viitor turist sa ia o decizie avizata: se va duce tot in Bulgaria, nu va veni in Romania! Si la final, desi nu este strict o chestiune de infrastructura, nu poti totusi sa nu admiri modul in care anumite monumente istorice de pe litoralul bulgaresc sunt foarte bine conservate si utilizate pentru turism: de la Palatul si Muzeul din Balchik sau ruinele antice de la capul Caliacra in nord, pana in sud la orasele antice refacute si declarate patrimoniu UNESCO, la Nessebar (antica Messembria) sau Sozopol (numele antic Apollonia).

Prin comparatie, desi ar fi si pe litoralul romanesc cateva vechi cetati grecesti, doar una singura, Histria, mai pastreaza cat de cat ideea de muzeu arheologic (desi se face prea putin pentru promovarea acestei destinatii turistice superbe), celelalte doua (Tomis si Callatis) au fost in mare parte inghitite de orasele Constanta si Mangalia. Toate aceste argumente arata clar ca Bulgaria mai castiga un punct in fata Romaniei la meciul din turism, pe partea de infrastructura. De fapt, cu aceasta problema a monumentelor istorice ajungem la zona mai delicata care inceteaza a fi de infrastructura, si are mai mult legatura cu oamenii si calitatea umana! Dar despre asta, data viitoare, desi va asigur ca mai incasam un gol de la bulgari si la acest capitol, de fapt ne dam chiar un mare autogol (din ciclul “tara ar fi frumoasa, pacat ca e locuita)! To be continued…

Comments 7

  1. Poate ca turismul arata cum ar fi ajuns si alte sectoare care in hulitul comunism mergeau bine, asa cum era gandita economia centralizata si au ramas in mana diversilor oameni de afaceri. La noi Sidexul era falimentar, cimentul nu se vindea, rulmentii nu mai aveau cautare. Au fost vandute, si merg foarte bine. Poate ar trebui sa vindem turismul, asa cum am vandut si restul. Sau, ceva nemaiauzit in Romania: sa angajam profesionisti in management si sa facem un plan la nivel de “statiune” . Nu, mai bine vindem resursele. Nu, mai bine ramanem asa cum suntem, romani.

  2. si sa nu uitam ca la sf konstantin de ex poti merge pentru baie sau relaxare si de 1 decembrie la -10 grade si de 1 martie la +10. si chiar si in sezon e mult mai placut ca nu e aglomeratia si agitatia de la noi.

  3. Nu inteleg unde ai vaz 100 km autostrada la Varna si Burgas. Intr-adevar este un pic de autostrada, imediat dupa Varna, in drum spre Burgas. Dar nu are mai mult de 15 km.
    La turism stau mai bine decat Romania, dar la autostrazi……

  4. Post
    Author

    Salut Dan,

    Multumesc pentru intrebare: nu am investit inca in turism, din cel putin doua motive importante. Pe de o parte, in turism nu poti investi cu succes in lipsa unei sustineri strategice a domeniului, care este inexistenta in Romania! Cu alte cuvinte, daca in alte afaceri nu conteaza ce este “in jur”, in turism daca nu exista o actiune concertata de atragere a turistilor, o infrastructura cat de cat functionala la nivelul Romaniei sau macar al unei micro-zone (macar un judet, un oras sau o statiune) si niste servicii rezonabile (nu doar in hotelul/restaurantul tau, ci si la cei din jur!), nu se poate face turism de calitate si atunci orice investitie are de suferit. Si pe de alta parte, probabil ca inca nu a venit la mine un proiect suficient de interesant pe zona de turism, desi am cateva idei in analiza chiar acum…
    Marius Ghenea.

  5. Post
    Author

    Pentru Vilce:
    Imi cer scuze, ai dreptate dar probabil ca nu am fost eu suficient de clar in exprimare, eu ma refeream la toate portiunile de autostrada din zona litorala a Bulgariei, incluzand acolo nu numai portiunea de 15km de la Varna pe asa zisa autostrada “Cherno More” (planificata sa aiba in final putin peste 100km, ajungand la Burgas, este in lucru), ci si portiunile de autostrada Varna-Shumen pe A2-ul bulgaresc (Hemus) si Burgas-Karnobat pe A1 (Trakia). Cred ca in total sunt mai mult de 100km existenti in aceasta zona adiacenta litoralului bulgaresc (din totalul de aproape 500km de autostrazi din Bulgaria). Nu e neaparat ceva remarcabil in sine, dar prin comparatie cu Romania devine remarcabil!
    Marius Ghenea.

  6. Eu cred, ca se poate face in Romania..sau…mai bine zis, se poate incepe , cu turismul pentru romani.ei reprezinta majoritatea, in acest moment. si, daca le oferi lor ceva mai bun, decat au deja…poate fi un prim pas….eu, mi-am prospus sa vad in fiecare an, cel putin o tara noua..si, de cativa ani, reusesc….dar,parca tot nu-mi vine sa cred ca pana la urma, nu se va termina cu tampenia din Romania, si, ca tara asta, chiar va deveni asa cum ne-o visam toti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *