Guvernul preia masurile propuse in Manifestul pentru Salvarea Economiei Romaniei, dar numai pentru cine vrea: Tarom si BlueAir vor primi un ajutor de 130 milioane de euro de la statul roman!

2020-04-10 12:20:25
|
Marius Ghenea - Guvernul preia masurile propuse in Manifestul pentru Salvarea Economiei Romaniei, dar numai pentru cine vrea: Tarom si BlueAir vor primi un ajutor de 130 milioane de euro de la statul roman!

Ministrul Transporturilor a anuntat public o interventie de 130 de milioane de euro pentru Tarom si BlueAir, ceea ce mi se pare inca o data, o lipsa de responsabilitate la nivel guvernamental: de ce BlueAir si de ce nu si alti transportatori privati, de exemplu din zona transportului rutier de persoane? Sau de ce nu o injectie cash in companiile private din turism? Sau in restaurante, sau in hoteluri care au fost practic afectate in acelasi mod, prin aceleasi decrete si ordonante militare? Aici mi se pare in acelasi timp o lipsa de responsabilitate si de solidaritate: cu alte cuvinte, cand mediul privat spune ca e nevoie de o interventie cash rapida si masiva, Guvernul spune ca nu are bani, dar cand vine vorba de Tarom si BlueAir, nu este nicio problema. Sunt de fapt aici doua situatii oarecum similare si totusi diferite:

  • Tarom: noi, “antreprenorii cu manifestul” am spus “sustinerea prin injectii cash a companiilor viabile, pentru a evita colapsul acestora”, iar Tarom nu a demonstrat in ultimii multi ani ca ar fi un business viabil, poate acesta ar fi exact momentul potrivit de a analiza daca statul mai finanteaza pierderile de acolo, injectand inca 65 milioane de euro, in conditiile in care ni se spune ca nu exista bani pentru asa ceva (in realitate, un pachet de salvare pentru Tarom a fost de fapt aprobat chiar inainte de criza, acesta ar fi al doilea intr-un interval scurt de timp);
  • BlueAir: alta situatie ciudata, ei sunt o companie privata de transport, asa ca daca ei primesc orice ajutor de stat, acesta ar trebui acordat, pe un principiu pro-rata, catre toate companiile afectate din domeniul transportului de persoane, nu doar aerian, ci si rutier (de exemplu). In plus, BlueAir este deja o companie regionala europeana, cu hub-uri in Marea Britanie, Italia, Cipru, deci sustinerea companiei ar insemna de fapt o sustinere substantiala pentru angajati si companii din afara Romaniei, nu pare deloc logic pentru Guvernul Romaniei sa trimita practic pachete de ajutor partial in afara Romaniei! In plus, daca BlueAir primeste suport, de ce nu ar primi si WizzAir, care au operatiuni mai mari in Romania si decat BlueAir si decat Tarom! Si bineinteles, de ce nu ar primi ajutor de stat si operatorii de turism romani sau agentiile de turism care depindeau de aceste companii aeriene pentru pachetele lor turistice, dar si hotelurile care depindeau de calatorii transportati in business-ul lor, ca si multe alte companii pentru care intreruperea transportului aerian de pasageri a insemnat blocarea acelor afaceri?

Mi se pare iresponsabil simplul fapt ca un ministru, ca reprezentant al guvernului, face astfel de declaratii fara macar sa mentioneze ca mai sunt si alte companii afectate si care ar trebui ajutate de Guvern. Poate chiar companii din aceleasi domenii de activitate cu Tarom si BlueAir, care au fost afectate si mai mult, mai ales ca din cate cunosc, companiile aeriene au derulat in continuare, pe langa putinele zboruri regulate, atat zboruri speciale cat si zboruri charter, deoarece multe importuri necesare rapid au fost aduse in ultima perioada cu aeronave comerciale de pasageri, eventual convertite cat de cat pentru transport de marfa.

Daca statul ar oferi ajutoare pro-rata cu acesti 65/130 milioane de euro pentru cele doua companii, pentru fiecare business local care a fost afectat in acelasi mod, asa cum ar fi absolut normal intr-o societate normala, in care Guvernul nu face lucrurile doar cum ii convine si cu o totala lipsa de corectitudine fata de mediul economic real, privat, e posibil sa ajungem la suma chiar mai mare decat cea de pana la 30 miliarde de euro care a fost mentionata in manifestul antreprenorilor ca nivel necesar de interventie.

Iata si informatiile publicate de Ziare.com pe acest subiect.

Marius

Comments 2

  1. Salut Marius,

    Poate ca includerea Blue Air in cadrul interventiei anuntate de stat si criticata de tine este legata de urmatoarea stire:

    “Surpriză: Fără să anunţe la Bursă, SIF Banat-Crişana a cumpărat în decembrie 2019 obligaţiuni de 43 mil. lei la Blue Air cu scadenţa pe 15 iunie 2020”. zf.ro/burse-fonduri-mutuale/surpriza-fara-sa-anunte-la-bursa-sif-banat-crisana-a-cumparat-in-19070396

    Ce parere ai?
    Radu Balan

    Crezi ca este

  2. Post
    Author

    Orice este posibil, insa eu unul nu as vrea sa speculez; ceea ce mi se pare important este ca daca un transportator privat de persoane primeste un astfel de ajutor de stat, ar trebui in mod firesc ca toti transportatorii afectati sa primeasca ajutoare corespunzatoare, ma refer aici si la cei rutieri sau de alt tip, nu doar transportatorii aerieni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *