Profil de manager (smartfinancial.ro)

2007-06-24 09:27:05
|
Marius Ghenea - Profil de manager (smartfinancial.ro)

SMARTfinancial.ro: Cum ati ajuns pe actuala pozitie profesionala si in domeniul in care activati in acest moment si de ce ati ales acest domeniu?

Marius Ghenea: PCfun.ro.ro? este un start-up in domeniul e-commerce, pe care l-am realizat impreuna cu o echipa de specialisti IT entuziasti, realizand oportunitatea din domeniul magazinelor online, la jumatatea anului 2006

SMARTfinancial.ro: Cate ore munciti pe saptamana si cam cum arata o zi tipica de lucru?

M.G.: Saptamanal, adun ca. 60 ore de munca, iar o zi tipica de lucru incepe in jurul orei 10:00 AM si se termina in jurul aceleiasi ore, PM.

SMARTfinancial.ro: Cat de mult interactionati cu celelalte departamente din companie in activitatea obisnuita?

M.G.: Nu sunt implicat in activitatea operationale a PCfun.ro, avand in paralel mai multe proiecte de business pe care le coordonez, conduc sau la care particip.

SMARTfinancial.ro: Exista pericolul de a va standardiza programul si de a intra in monotonie in pozitia curenta din companie, ca si activitate profesionala?

M.G.: In niciun fel, tinand cont de faptul ca derulez mai multe proiecte separate de business in acelasi timp, care nu au nicio legatura unul cu celalalt, ceea ce elimina fara discutie monotonia, din activitatea mea zilnica.

SMARTfinancial.ro: Aveti timp si pentru viata personala? Cum procedati, delimitati ferm cele doua dimensiuni sau continuati sa va ocupati de partea profesionala si dincolo de programul de lucru?

M.G.: In ultimii 3-4 ani, am incercat sa trag o linie intre activitatea profesionala si viata personala, dar nu reusesc intotdeauna sa fac aceasta delimitare. Inca mai functioneaza un home-office (ceea ce poate genera diverse probleme acasa, cu familia), iar in ceea ce priveste weekend-urile, desi incerc sa le “salvez” pentru familie si pentru problemele personale, nu reusesc intotdeauna. Cu toate acestea, in ansamblu pot spune ca in ultimii ani, delimitarea corecta intre profesional si personal m-a ajutat nu in ceea ce priveste succesul de business, dar si pentru o balanta echilibrata intre munca si viata (life/work balance)

SMARTfinancial.ro: Ce pasiuni aveti, ce anume va relaxeaza, ce va place sa faceti intr-o zi libera, in week-end sau in concediu?

M.G.: Imi place sa calatoresc, asa ca oricand am un weekend liber plec impreuna cu familia si prietenii intr-o calatorie (in functie de timpul disponibil aceasata poate fi intr-o zona apropiata, sau mai indepartata). Imi petrec cat mai mult timp posibil cu baietelul meu de 4 ani, Mario. Imi place de asemenea sa citesc, atunci cand am putin timp liber.

SMARTfinancial.ro: Cum interactionati cu mass-media – ce publicatii cititi, cat de mult va informati de pe internet si cat de la TV si radio?

M.G.: In ultima vreme, cea mai importanta sursa de informare este Internet-ul (am renuntat aproape complet la presa scrisa, in masura in care aceeasi informatie este disponibila online). Nu urmaresc TV-ul decat la ore tarzii, cand ajung acasa, ceea ce inseamna ca de multe ori ma uit la reluari ale diverselor emisiuni din prime-time. In ceea ce priveste radio-ul, nu il ascult decat in masina, si doar pentru muzica.

SMARTfinancial.ro: Continuati sa mai invatati, mai cititi articole si carti de specialitate, mai participati la seminarii de afaceri?

M.G.: Desigur. Cred ca un manager sau un om de afaceri care renunta sa mai invete, sa mai studieze, este la un pas de esecul profesional sau de afaceri. Mediul de afaceri este atat de dinamic in ultimii ani, incat pentru a tine “pasul” cu aceasta dinamica, studiul permanent (fie individual, fie in structuri organizate) este nu doar util, ci si absolut necesar.

SMARTfinancial.ro: Cat de mult se schimba lucrurile in domeniul dumneavoastra de activitate de la an la an?

M.G.: Foarte rapid. Practic, intr-un business care creste, cel putin in Romania, de doua ori in fiecare an, cum e cazul afacerilor de e-commerce, totul se schimba de la un an la altul, de la un sezon la urmatorul.

SMARTfinancial.ro: Personal, aveti timp si de cultura? Carti, filme, teatru?…

M.G.: Nu am mai fost de mult la teatru sau la opera, dar citesc in continuare destul de mult (nu doar carti de specialitate, ci si beletristica), iar filmele (la cinema sau la home-cinema-ul de acasa) sunt o pasiune mai veche a mea.

SMARTfinancial.ro: Aveti modele pe care le-ati urmat sau oameni de afaceri pe care ii admirati in mod deosebit?

M.G.: Cu siguranta sunt cativa oameni de afaceri din IT care mi-au starnit admiratia, evident in principal este vorba de oameni de succes din piata IT americana, cea mai mare si mai complexa piata de IT din lume: Steve Jopbs de la Apple sau Michael Dell de la Dell sunt cu siguranta asemenea oameni, chiar daca nu ii pot numi role-model, deoarece ei au facut afaceri in domeniul IT intr-o alta perioada de timp, pe o alta piata…

SMARTfinancial.ro: Unde va place sa calatoriti si in ce tari in care nu ati fost la momentul actual doriti sa mergeti?

M.G.: Pentru mine, ceea ce conteaza este calatoria si nu destinatia. In ceea ce priveste locurile sau tarile in care nu am fost inca, acestea sunt destul de putine, de aceea multe dintre calatoriile mele, fie pentru afaceri, fie pentru vacanta, sunt in locuri sau tari pe care deja le-am vazut).

SMARTfinancial.ro: Ce tipuri de asigurari aveti si cate carduri aveti in portofel in acest moment? (optional)

M.G.: Asigurarile obisnuite de calatorie, si pentru proprietati sau active. In ceea ce priveste cardurile, ajunsesem la un moment dat la vreo 12 carduri de credit diferite, acum incerc sa reduc numarul acestora (ceea ce nu e simplu, deoarece, pe langa cardurile personale, trebuie sa folosesc si carduri de business ale mai multor companii, pentru deplasarile de afaceri).

SMARTfinancial.ro: Ce marci de masini preferati? (optional)

M.G.: Range Rover (marca pe care o si conduc)

SMARTfinancial.ro: Cat de mult tineti cont de branduri in calitate de consumator?

M.G.: Prea mult. Cred ca secolul XXI este un secol al brand-urilor si chiar daca o multime de produse si servicii devin commodity, sau poate tocmai din aceasta cauza, marca/brand-ul devine din ce in ce mai importanta, pentru consumatori care au anumite aspiratii personale si vor sa le exprime prin brand.

SMARTfinancial.ro: In afaceri, credeti ca in orice pozitie o persoana trebuie sa stapaneasca tehnici de PR si marketing?

M.G.: Cred ca in primul rand, ORICE persoana care face afaceri trebuie sa stapaneasca anumite tehnici si cunostinte de HR. Primul lucru pe care il face orice om de afaceri este sa lucreze cu oameni, iata de ce aceasta este problema esentiala a oricarei afaceri si a oricarui om de afaceri de success. Partea de PR este un “nice to have”, la fel ca si partea de “marketing”. Insa pentru aceste doua specialitati, e clar ca trebuie angajati profesionisti (in-house sau outsourced). La fel ca si pentru HR. Singura diferenta este ca, daca in ceea ce priveste partea de PR si Marketing, omul de afaceri poate sa utilizeze 100% o interfata de comunicare (mai pe romaneste “sa nu iasa el personal in fata”), nu aceeasi interfata poate fi utilizata si pentru HR: antreprenorul/managerul sau omul de afaceri trebuie sa isi selecteze (si apoi sa motiveze si sa retina) personal oamenii cheie.

SMARTfinancial.ro: Cat de importanta este echipa pentru a contoriza in final si succesul personal?

M.G.: In mod clar, echipa este mai importanta decat un singur om, oricat de talentat sau “providential” ar fi acesta. Ceea ce insa trebuie precizat este ca, asa cum spuneam mai devreme, este in realitate tot talentul unui om (sau “norocul” unui om) sa adune o echipa valoroasa si apoi sa o motiveze si sa o retina intr-o companie, pentru a realiza performanta in business.

SMARTfinancial.ro: Ce ati recomanda unui student, sa termine intai facultatea sau deja sa caute sa se angajeze intr-o companie si sa invete si din experienta? Sunt mai importante studiile sau experienta?

M.G.: In opinia mea, sa fii student si sa NU lucrezi in acelasi timp este un non-sens, inseamna lene si suficientza. Este motivul pentru care multi studenti termina facultatea cu un nivel ZERO de experienta de viata si/sau de business. Studentii ar trebui obligati (indiferent ca fac studiile la zi, seral sau la fara-frecventa) sa lucreze, fie si part-time, fie si ca voluntary (adica fara plata), deoarece aceasta este o perioada a vietii cu care nimeni nu se mai intalneste, si ea trebuie nu doar “traita intens” (cum fac studentii, cum am facut poate si eu), dar trebuie in plus sa fie si utilizata eficient pentru obtinerea unui minim de experienta sociala si profesionala. Eu am fost ghid in turism si apoi profesor de engleza, in perioada facultatii. De fapt, nici nu prea conteaza ce faci, poti sa fii trainee intr-un magazine oarecare, important este sa acumulezi o anumita experienta. Procentual, desi occidentalii si/sau americanii au venituri mult mai mari decat romanii, este paradoxal ca studentii romani lucreaza totusi mai putin decat cei occidentali sau americani. E o chestiune de mentalitate sau de (lipsa de) cultura. Tinerii romani considera inca munca un lucru rusinos, ceea ce e ridicol. Singura deviza pe care as pastra-o din perioada comunista este “munca e bratara de aur”. Tinerii nostri ar trebui sa invete si ei aceasta lozinca!

SMARTfinancial.ro: Cat de mult compania in care lucrati si intreaga dumneavoastra activitate depinde de computer si de internet

M.G.: 100% intamplator sau nu, nu doar unul ci mai multe dintre proiectele la care lucrez in prezent (de exemplu PCfun.ro.ro) depend 100% de Internet si de PC. Sper sa fi facut un pariu corect, sper ca omenirea nu se va intoarce vreodata la “abac” sau la picturile rupestre.

SMARTfinancial.ro: Aveti locuri preferate in categoriile restaurante & baruri?(optional)

M.G.: Da, dar nu in Romania. In Romania (si in Bucuresti in particular), restaurantele si barurile sunt in continuare gandite in primul rand sa ia banii clientilor, si abia mai apoi sa le ofere si niste servicii de calitate (motiv pentru care, majoritatea localurilor, cu foarte putine exceptii, au o perioada de 12-18 luni de succes de la deschidere, iar apoi cad in uitare, sau in orice caz isi schimba numele si specificul, pentru a mai “pacali” clientii inca 1-2 ani). Ca si specific, imi plac mult restaurantele japoneze (si in general bucataria orientala).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *