Iluzia de 15 miliarde (sau Social Networking, noul balon de sapun din Internet)

2007-10-29 12:20:32
|
Marius Ghenea - Iluzia de 15 miliarde (sau Social Networking, noul balon de sapun din Internet)

Zilele acestea toate publicatiile economice au titrat mare “Facebook valoreaza 15 miliarde”, cu o frenezie pe care nu am mai vazut-o din perioada care a precedat prabusirea dotcom-urilor (anul de gratie 2000).

Personal sunt convins ca vom asista (ce e drept la o scara mai mica si pe un segment de business mult mai limitat decat intregul dotcom) la un nou bubble-burst, respectiv la “dezumflarea” site-urilor de social-networking. Numeroase indicii prevestesc aceasta noua apocalipsa online. In primul rand, toata povestea cu (supra)evaluarea Facebook nu suna deloc bine.

 O afacere care abia ajunge la venituri de ordinul 100-150 milioane in 2007 este evaluata la o suma de 100-150 ori mai mare, ceea ce e absurd dupa orice regula de business. Intr-adevar, Microsoft este disperat sa ii “ia fata” lui Google, ca sa folosesc un termen fotbalistic, si nu prea reuseste: a pierdut achizitii importante ca YouTube (si acela un balon de sapun, dar o achizitie care a aratat forta Google si pozitia sa de cash care e de invidiat pentru oricine), DoubleClick sau participatia in AOL. In ceea ce priveste motorul de cautare al lui Microsoft, el se incapataneaza sa ramana la categoria “altele” in comparatia cu dominantul Google Search. Pe GeoBusiness si pe alte directii, Google este deja cu ani-lumina in fata Microsoft. Probabil acestea au fost cateva motive pentru care Microsoft s-a decis sa joace “fara numar” pe cartea FaceBook, dupa ce propriul lor site de social networking Live Spaces pare doar un mic epigon al lui MySpace. MySpace.com a fost cumparat cu totul de NewsCorp in 2005 pentru numai jumatate de miliard de dolari, de doua ori mai mult decat plateste acum Microsoft pentru 1.6% din Facebook. Se pare ca un om dintr-o generatie care nu are nimic de-a face cu prodigiosii generatiei software sau Internet, respectiv Murdoch, la 75 ani, simtit totusi mai bine decat Gates oportunitatea din site-urile de social-networking, cumparand cu un asemenea pret un site care are un trafic de doua ori mai mare decat Facebook. Daca pastram proportiile, inseamna ca ceea ce NewsCorp a cumparat cu 500 milioane in 2005, valoreaza azi (la doi ani distanta) 30 miliarde dolari (adica logic, de doua ori mai mult ca Facebook)?? In niciun caz, pentru ca evaluarea Microsoft asupra lui Facebook este umflata cu pompa. De ce ar umfla Microsoft o achizitie de acest gen? Simplu: in primul rand ca au reusit sa blocheze alti posibili investitori strategici, platind foarte putin pe aceasta “optiune de exclusivitate” (250 milioane dolari pentru Microsoft sunt probabil banii pe care ii cheltuieste compania pentru sarbatoarea de Craciun a angajatilor). Nu s-au cumparat decat 1.6% din totalul actiunilor, si totusi sunt convins ca Microsoft a obtinut in plus tot felul de clauze privilegiate, in afara de cea cunoscuta deja cu privire la posibilitatea Microsoft de a vinde reclama pe FaceBook in afara SUA. Iar traficul in afara SUA este 60% din total, asa ca Microsoft nu cred ca a stat sa analizeze cat valoreaza Facebook, ci mai curand cum poate pune mana pe o felie cat mai mare din acele potentiale venituri de reclama in afara SUA. Si daca analizam din aceasta perspectiva, deal-ul face deja mai mult sens: 60% din 100 milioane inseamna venituri imediate de 60 milioane anual, fara alte costuri, la o investitie de 240 milioane (inseamna 4 ani cash-back chiar cu cresteere zero). Evident insa ca se conteaza pe o crestere foarte rapida a traficului Facebook si in general a traficului din zona de social-networking. Aici insa e o hiba a rationamentului Microsoft, pentru ca eu nu cred in posibilitatea de crestere nelimitata a traficului in acest segment de pe Net. Sa fim seriosi, suntem majoritatea atat de ocupati si avem deja prea multi prieteni (si dusmani, vorba manelei), ca nu ne mai trebuie si altii facuti pe Internet (nici prieteni, nici dusmani). Evident, pentru adolescenti este poate un “pastime” interesant, in lipsa unei vieti reale pline de actiune (ca mi-am adus aminte de second-life si modul cum capitalizeaza SL pe acesti tineri plictisiti de viata, dar excitati de Internet), dar sa fim seriosi, cate miliarde de pierde-vara sau de “misfits” exista pe planeta (si mai au si acces la Internet de banda larga)? Nu foarte multe, probabil, de fapt cifrele curente (60 milioane pe luna la Myspace sau 30 milioane la Facebook, ca sa nu mai vorbim de celelate cateva sute de mii de asemenea site-uri mai micute care au aparut ca ciupercile dupa ploaie in toata lumea) se apropie rapid de un nivel stabil, de la care cresterea nu mai e deloc simpla. Evident, toata lumea isi pune sperantele in pietele emergente, mai ales cele mari, fie in Chindia (China si India) fie in BRIC adica cele doua “miliardare” plus Brazilia si Rusia. Dar si potentialul neexploatat de social-networking din aceste tari este limitat. In plus, exista riscul ca multi utilizatori se renunte la acele site-uri care prezinta in mod excesiv reclama. De fapt, cand spui social-networking, notiuni ca monetizare sau afacere nu prea iti vin in minte. Dar pana in momentul in care Facebook ar ajunge intr-o asemenea posibila stagnare, Microsoft oricum va fi facut deja o afacere buna, tinand cont de miza financiara inca foarte mica pentru gigantul software in timp ce Mark Zukerberg ar putea ramane in istorie ca “fostul viitor cel mai de succes antreprenor din lume”, pentru ca azi, absolut teoretic (as spune “artimetic”) afacerea lui valoreaza 15 miliarde dolari, dar e posibil ca Mark sa nu vada niciodata acesti bani la un loc…

Comments 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *