Omul si multimea, de Jose Ortega y Gasset

2007-10-30 11:25:35
|
Marius Ghenea - Omul si multimea, de Jose Ortega y Gasset

carte79.jpgPreocuparea sociologica a lui Ortega y Gasset este usor de inteles pentru un filosof care si-a sustinut teza de doctorat pe tema “Spaimele anului 1000” (ma intreb cum ar fi abordat el spaimele anului 2000 sau problematica socialogica a lui Y2K, daca ar fi trait in aceasta perioada si nu cu un secol in urma). Tipul de abordare care face o distinctie foarte clara intre “uman” si “social”, “fapta umana” si “fapte sociale” deriva probabil in mod natural si din perioadele istorice pe care Ortega le traverseaza, de la regimul Primo de Rivera la Razboiul Civil si apoi la guvernarea Franchista, perioade tulburi si totusi definitorii in istoria moderna spaniola, cu implicatii sociologice masive nu doar pentru Spania, ci pentru intreaga lume. “Omul si Multimea” are la baza o colectie de texte de curs si alte materiale pregatite de Ortega y Gaset pe un interval de aproape 20 ani, culese si integrate postum de un editor spaniol. Mesajul central este al paradoxalei contradictii intre “om” ca individ si “multime” ca societate sau mediu social. Pentru autor, faptele sociale constitutive sunt “uzuri” (cuvantul “uz” fiind in acest caz interpretat aproximativ ca “obicei”): practic faptele sociale apar in convietuirea umana prin conventie sau pe baza unui obicei (eu gandesc sau spun anumite lucruri pentru ca “se spune”, eu fac anumite lucruri pentru ca “asa se face”), in timp ce faptele umane au un subiect clar (omul ca individ) de la care emana aceste fapte individuale si pentru care omul respectiv este singur raspunzator. Pe cuprinsul cartii apar tot felul de situatii de asemenea “fapte sociale” prin opozitie cu cele umane, cea mai clasica analiza sociologica, reluata in carte de cateva ori, fiind ce cu “trecerea strazii” (si respectiv cu agentul de circulatie care ne impiedica sa trecem strada). O alta analiza sociologica interesanta este cea a “salutului” ca forma clara a faptei sociale si nu umane. Stiu ca suna putin a “gaina care a trecut strada”, dar pentru un anumit tip de cititor, mai ales pentru cei preocupati de fenomenele sociale (cu precadere cele care par a veni in contradictie cu faptele si atitudinile umane), este o carte foarte interesanta si plina de semnificatii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *