Home-office, sweet office?

2007-10-01 10:09:17
|
Marius Ghenea - Home-office, sweet office?

Se vorbeste din ce in ce mai mult despre lucrul dintr-un birou de acasa, ca o solutie ce ar putea rezolva multe dintre problemele angajatilor: traficul din ce in ce mai congestionat si distantele din ce in ce mai mari pana la si de la locul de munca (biroul clasic in care un manager isi desfasoara activitatea), flexibilitatea orelor de lucru dintr-un birou de acasa, care poate genera, pentru un profesionist motivat si determinat, un randament mai bun al activitatii individuale de birou, si nu in ultimul rand, posibilitatea pe care o ofera persoanelor cu diverse provocari personale sa aiba totusi si o sansa reala in dezvoltarea sau continuarea unei cariere profesionale (femei insarcinate sau tinere mamici care vor sa continue cvasi-neantrerupt activitatea profesionala dar in acelasi timp sa se ocupe de copii, persoane cu diverse dizabilitati care ar putea lucra mai bine de acasa decat venind in fiecare zi la birou, etc.).

Evident, toate aceste lucruri suna foarte bine, si pot sugera un win-win (angajat si angajator), mai ales ca in ultimii ani, infrastructura de IT si comunicatii s-a imbunatatit spectaculos din punct de vedere al activitatii tip home-office (si chiar, in ultima perioada, mobile-office), deoarece acum avem la dispozitie Internet de banda larga cam pe oriunde am locui (evident, pentru un cost), se pot face tele-conferinte sau chiar video-conferinte, cu echipamente corespunzatoare si cu o legatura buna si stabila, se pot ordona plati online, se pot face mai toate lucrurile pe care un manager sau un profesionist este platit sa le faca la birou.

Toate, mai putin cateva, care raman totusi foarte importante intr-un mediu de lucru normal: relatia cu colegii si subordonatii (sau superiorii), care nu poate fi suplinita prin e-mail si telefon; intalnirile operative de lucru (da, sedintele pe care le urasc toti angajatii dar care sunt un rau necesar, cu conditia sa aiba o agenda clara, sa fie intr-adevar operative ca desfasurare si sa existe un follow-up riguros); nu in ultimul rand, lucrul dintr-o locatie “remote” (fie de acasa, fie de pe drum, asa cum mi se intampla si mie foarte frecvent) nu poate beneficia de acelasi feedback imediat pe care ti-l ofera activitatea normala de birou, ceea ce face ca parca toate deciziile importante sa fie luate mai greu, toate analizele sa dureze mai mult, cumva parca ne-am misca prin apa in loc sa ne miscam prin aer.

Oricum ar fi, cu aceste dezavantaje si riscuri (un risc evident, care nici nu mai trebuie precizat, este acela ca oamenii care nu sunt suficient de motivati sau de seriosi si care lucreaza din home-office ar putea fi distrasi, acasa sau in alte parti, de alte activitati si in acest fel vor esua in indeplinirea activitatilor lor profesionale curente, chiar daca au timpul si infrastructura necesare), un home-office sau un mobile-office sunt pentru unii manageri niste necesitati vitale, cu toate minusurile pe care asemenea tipuri de birouri “improvizate” le pot genera. Eu spre exemplu, calatorind frecvent in ultima perioada (in ultimele luni, cam 3-4 zile pe saptamana), am neaparata nevoie de un home & mobile office bine pus la punct, altfel nu as fi pur si simplu in stare sa tin pasul cu ritmul de lucru normal de la companiile (sase, in momentul de fata) pe care le conduc (fie operativ, fie ca si actionar si presedinte al consiliului de administratie). Si pentru asta, am investit in sisteme de docking (astfel incat calculatorul meu portabil devine un workstation performant in retelele de acasa sau de la birou, doar prin introducerea in docking-station), in Internet mobil si conectivitate (3G, PDA/smartphone, wireless home-network etc.) astfel incat sa pot sa fiu tot timpul conectat, lucrez pe Internet Banking cu vreo 7-8 banci diferite in momentul de fata (pe diversele conturi personale sau cele corporate pentru care semnez) ca si multe alte lucruri simple necesare pentru activitatea unui home-office (solutii de scanning, printing, copy, fax, etc. in biroul de acasa). Cu alte cuvinte, sfatul meu pentru cei care au neaparata nevoie de un home-office este sa il gandeasca si sa il structureze cat mai bine, chiar daca pare costisitor si complicat: un birou acasa trebuie sa aiba un spatiu fizic bine izolat de restul casei (in cel mai rau caz, o mansarda sau un cubicul in podul casei, sau chiar un balcon inchis cu termopan, dar in nici un caz calculatorul din sufragerie nu poate fi o solutie, pentru ca nu poti sa vezi meciul si sa faci business in acelasi timp, e imposibil); trebuie investit in echipamentele necesare, dar si intr-o legatura Internet cat mai buna (nu va zgarciti, pentru ca stress-ul ulterior si pierderile de business generate de lipsa conexiunii sau de o conexiune proasta acasa, vor fi mult mai mari decat costul lunar pentru un serviciu cu banda garantata si de viteza mare); trebuie, nu in ultimul rand, sa aveti deplina intelegere a familiei ca acela este “biroul de acasa” si ca atunci cand intrati acolo, ar fi bine sa nu va deranjeze nimeni dintre ceilalti membri ai familiei, si evident sa nu inceapa menajera sa dea cu aspiratorul acolo tocmai cand lucrati la un proiect, pentru ca daca acest lucru se intampla, s-ar putea sa va simtiti exact ca la birou (acolo unde, in anumite medii de lucru, e prea mult zgomot si oamenii sunt deranjati inutil tot timpul). Cu alte cuvinte, incercati sa exploatati partile bune ale izolarii pe care o ofera un birou acasa si sa minimizati aspectele negative.

La final, inca un sfat: nu stati in fiecare noapte in biroul de acasa pana in zori, mai ales daca aveti alaturi o familie care va intelege, pentru ca si ei au nevoie de intelegere si de atentie, asa ca din cand in cand, mai luati o pauza, chiar atunci cand sunt proiecte importante de finalizat, si stati putin si cu familia, astfel incat sa pastrati acel echilibru work-life si work-family care genereaza, pe termen lung, oameni de succes fericiti pe de o parte, iar pe partea cealalta, oameni nefericiti (nici nu mai conteaza prea tare daca au succes).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *