Pozitionarea, de Al Ries si Jack Trout

2008-02-01 15:55:05
|
Marius Ghenea - Pozitionarea, de Al Ries si Jack Trout

O carte care, pe langa cei doi coautori ce nu mai au nevoie de nici o prezentare in mediul de business international, beneficiaza si de o prefata scrisa de Philip Kotler. Cartea a fost initial publicata in SUA prin 1980, dar in opinia mea ramane la fel de valoroasa azi, atat pentru specialistii in marketing si pentru manageri, cat si pentru un cititor neimplicat in marketing, dar interesat de fenomen. Cartea este excelent scrisa si se citeste “dintr-o suflare”, chiar daca nu este o opera de fictiune. Ideile pe care Al Ries le-a lansat in anii `70 cu privire la conceptul de pozitionare raman la fel de valabile si azi: pozitionarea pentru un lider, pozitionarea pentru un urmaritor, alegerea unui nume, alegerea unui mesaj, paralela intre marketing-ul de business si cel comunitar (brand-uri de tara, oras, cum sunt foarte bune exemple in carte despre Amsterdam, Belgia sau Jamaica). Lectii pe care cred ca multi dintre cei care participa intr-un business azi, si-ar fi dorit sa le fi invatat mai demult si sa le fi putut folosi in activitatea lor. Dar nu e niciodata prea tarziu se pare, pentru ca Ries si Trout ne povestesc si cum putem sa re-pozitionam, desi opinia lor este destul de clara: daca ai gresit la inceput cu pozitionarea, e foarte greu sa mai schimbi ceva. Exemplul cu Sabena este foarte interesant din acest punct de vedere (linia aeriana belgiana este data ca exemplu in carte de modul cum nu trebuie facuta pozitionarea, e poate o ironie a sortii sau poate geniul celor doi ca Sabena a fost, impreuna cu Swiss, a carei subsidiara era in 2001, prima mare linie aeriana europeana care a intrat in faliment ca urmare a competitiei tot mai acerbe in spatiul aerian European si ca urmare a politicii open-skies a UE care a facilitat intrarea in piata a operatorilor alternative, mai ales cei low-cost). Singurele aspecte mai putin utile ale cartii (cel putin pentru un cititor roman tipic fara expunere pe piata brandurilor americane), sunt, la fel ca si in cazul celorlalte carti si studii de marketing scrise de specialisti americani, referirile frecvente la marci americane prea putin cunoscute in Europa (Michelob, RCA, Alka-Seltzer, Scott si multe alte marci uriase in SUA, dar necunoscute in Europa) si la companii sau la campanii de marketing specific americane, care nu au neaparat o relevanta asemanatoare pentru un cititor european.

Comments 2

  1. Pingback: Marius Ghenea si cartile sale | FocusBlog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *