5 tendinte in retail pentru 2011

2011-02-06 21:15:16
|
Marius Ghenea - 5 tendinte in retail pentru 2011

Iata cateva tendinte care cred ca vor marca anul 2011 in ceea ce priveste dezvoltarea retail-ului romanesc:

1. Cea mai importanta tendinta va fi, in opinia mea, migratia semnificativa a consumatorilor din Romania catre comertul online pe numeroase categorii de produse; daca pana anul trecut, doar zona de electro-IT era bine reprezentata din punct de vedere al comertului online, in 2011 vom vedea o crestere semnificativa si pe alte categorii de produse, chiar si pe acele categorii care in mod traditional nu erau considerate potrivite pentru comertul online (produsele care necesita proba de genul hainelor, pantofilor, etc.)

2. Orientarea tot mai clara a consumatorilor catre produse “value”, adica produse care sa ofere cele mai bune specificatii la un pret cat mai accesibil; evident, perceptia cu privire la valoarea produselor este subiectiva, iata de ce un trend derivat din aceasta orientare catre produse cu valoare optima la buget redus va fi deplasarea unui numar important de consumatori catre piata produselor si serviciilor low-cost

3. Reducerea tichetelor medii in majoritatea categoriilor de retail: in mod concret, consumatorii vor cumpara de valori mai mici si mai des, sau in anumite cazuri vor cumpara de valori mai mici si la aceleasi intervale de timp sau chiar de valori mai mici si mai rar (oricare dintre ultimele doua variante sau o combinatie a lor ar insemna in ansamblu o contractie a volumului de vanzari realizat in retail); aceasta reducere estimata a tichetului mediu are legatura cu criza, prin reducerea disponibilitatilor financiare imediate ale cumparatorilor, prin cresterea tendintei de economisire a acestor si, nu in cele din urma, prin lipsa substantiala a posibilitatii de a accesa credite de consum sau cash-credits pentru achizitia de produse de folosinta indelungata

4. Toate cele trei tendinte enumerate mai sus vor genera, pentru toti retailerii traditionali care nu s-au adaptat sau nu se vor adapta din acest punct de vedere, probleme financiare serioase, astfel incat este de asteptat sa continuam sa asistam, si in 2011, la insolvente si falimente ale unor retaileri traditionali

5. Separat de cele enumerate mai sus, 2011 va fi in continuare un an in care cota (inca foarte mica in Romania) a retailului de tip “discount” va creste semnificativ (tocmai pentru ca e un tip de retail care raspunde eficient la problemele de la punctele 2 si 3 ale consumatorilor romani, intr-o astfel de perioada)

Comments 4

  1. Marius,

    Cred ca exista si un punct 6 – o restructurare a retailului mic, de cartier, in special cel provenit din dezvoltarile exagerate ale bancilor si lanturilor de farmacii. Categoria “street corner” (bacanii), se pare ca inca sta in picioare.

    Madalin

  2. Pingback: Tweets that mention » 5 tendinte in retail pentru 2011 -- Topsy.com

  3. Post
    Author

    Va fi interesant de urmarit si aceasta posibila dezvoltare a retailului mic, de proximitate. Sunt doua directii aici, una de tip retea nationala (gen Mic.ro), care ar putea avea economiile de scara, insa trebuie sa se bazeze pe motivatie antreprenoriala (aici vad marele risc al acestui model) si cealalta legata de dezvoltari individuale antreprenoriale (care nu au avantajele de scara, de exemplu la preturile de achizitie sau logistica, insa pot avea avantajul unei abordari antreprenoriale mai eficiente fata de clienti).

  4. Pingback: » Cele mai importante tendinte in retail, 2011

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *