Caesar by Marius Ghenea- despre VR

In primul rand, as face precizarea ca in opinia mea, viitorul VR (Virtual reality) este de fapt AR (augmented reality). Eu cred ca in viitor, conceptul de AR va prinde mult mai multa tractiunea si va avea mult mai multe use-cases decat deja traditionalul concept de VR. In timp ce in realitatea virtuala traditionala intram in imersiune intr-o lume paralela (de multe ori cu obiective de gaming), in realitatea augmentata, folosind un device deja existent, de exemplu un smartphone, putem identifica in realitatea apropiata, vizibila, informatii si elemente noi, care ne permit sa cunoastem si sa utilizam mai bine aceasta realitate apropiata. Din pacate, prima declinare semnificativa a conceptului de AR (combinat cu geo-localizare, asa cum de obicei ar functiona mai bine conceptul de AR), a fost un joc cu o evolutie meteorica: va mai aduceti aminte de Pokemon Go? Aceasta a fost prima demonstratie, ce e drept limitata si aplicata tocmai la un joc, a ceea ce ar putea insemna AR-ul.

Revenind la VR, pe aceasta piata Facebook a facut, cu vreo 4 ani in urma, o achizitie importanta, a companiei startup la acea vreme Oculus, care cu suportul Facebook a devenit un jucator dominant pe o piata, ce e drept inca mica, de VR headsets. Cu Oculus Rift pe zona premium si cu Oculus Go pe zona de mass-market, sunt probabil cel mai cunoscut brand si oricine l-ar include intr-un top al producatorilor de profil. Eu personal am mai remarcat eforturile Google cu noul lor produs Daydream, dar si progresul major pe care l-a facut Samsung, cu Gear-ul lor VR (se pare ca Samsung s-a hotarat ca sa numeasca toate produsele lor viitoare „gear”, asa cum se numesc si smartwatch-urile, probabil ca sa scape de grija unui branding mai elaborat pentru fiecare produs in parte). Surprinde absenta Apple din aceasta categorie, dar cu siguranta au si ei ceva „in the making”, sunt curios daca vor rata iar, ca la smartwatch-uri, sau de data aceasta vor identifica problemele si nevoile reale ale pietei. De fapt, daca este sa vin si cu o opinie personala, topul headset-urilor VR ar trebui in realitate sa inceapa cu Sony Playstation VR, probabil in continuare cel mai bun produs din categorie. Felicitari Sony, este foarte frumos sa vezi cum aceasta companie reuseste sa faca produse excelente pe categorii atat de diverse.

Pacat ca, asa cum spuneam, cred ca epoca headset-urilor VR este una de scurta durata, cred ca pe de o parte piata va migra dinspre VR spre AR, asa cum am spus deja, iar pe de alta parte, sa nu uitam ca ochelarii de acum cativa ani de la Google s-au intors la „drawing board” nu doar la Google, ci la numeroase companii de tehnologie din lume, fie ele mari corporatii sau mici startupuri cu potential de unicorn. Iar una dintre aceste companii va livra cu siguranta, in urmatorii ani, ochelarii virtuali ai viitorului, care ar putea de fapt arata foarte mult ca ochelarii de soare din zilele noastre, in niciun caz ca aceste casti virtuale foarte grele si complicat de montat pe cap si de utilizat, din prezent.

Articolul integral este disponibil in cel mai recent numar al revitei CAESAR.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *