Unde ai fost in ultimii 3 ani?

2011-05-12 10:38:47
|
Marius Ghenea - Unde ai fost in ultimii 3 ani?

Un articol numit “Online-ul romanesc are aceleasi probleme ca in 2008” din Wall-Street.ro mi-a atras atentia ieri, deoarece senzatia mea era ca din 2008 pana azi, in ultimii trei ani, online-ul romanesc a parcurs un drum important, mai ales intr-o perioada de criza, cand alte domenii nu doar ca au stagnat, ci chiar au dat semnificativ inapoi. S-au coagulat primele initiative asociative ale industriei e-commerce (ARMO, Asociatia Romana a Magazinelor Online), s-au elaborat coduri de buna practica, piata online a crescut si s-a maturizat, extinzandu-se si in noi segmente de produse si servicii (acum trei ani nu exista practic comert online romanesc semnificativ pe zona de fashion, de exemplu). Afirmatia care da titlul articolului Wall-Street.ro ii apartine Bogdanei Butnar, pe care o apreciez (se pare ca o apreciaza si Google, inteleg ca a intrat in echipa Google Romania recent), pe care insa, cu toate acestea, as intreba-o: “unde ai fost in ultimii 3 ani?”. Posibil sa fie si o extragere din context editoriala, ca sa sune mai bine titlul, dar eu unul am fost surprins sa vad o asemenea afirmatie. Mai ales ca era completata de urmatorul enunt: “De exemplu, in Ungaria, sunt, din cate stiu eu, mai mult de 100 de magazine online importante, la noi este unul singur si mai sunt inca vreo 3-4 care vin din spate si acest lucru nu este ok.” Cred ca cel putin comparatia cu Ungaria este nepotrivita (Ungaria nu este inaintea Romaniei in online, as fi inteles o comparatie cu Cehia sau Polonia, care sunt ceva mai avansate!). Si in orice caz, daca noi insine, cei din online, nu vedem si lucrurile bune care se intampla in online, cum vrem atunci sa generam acel salt de care Romania are in continuare nevoie in acest domeniu? As fi curios sa cunosc si parerile voastre pe acest subiect…

Comments 16

  1. Sunt de acord cu observatiile facute de dvs.

    Unul dintre serviciul oferit de firma noastra este destul de cautat de e-shopuri.

    M-am uita la cateva magazine online cand au fost fondate si mare majoritateintre intre 2008-2011 (inregistrare domeniu).

    Parerea mea ca sunt mai multe magazine online decat cele mentionate in articol, produsele acestora este foarte diversificat (de la IT, farmaceutice, jucarii, mobila, accesorii camping, etc), iar majoritatea magazinelor on-line au crescut, respectiv increderea oamenilor de a comanda online la fel.

    Cred ca acest domeniu de comert a fost care a reusit sa treaca cu pierderi minime criza financiara.

  2. Parerea mea, comparatia nu-si are loc cand este vorba de specificitate si unicitatea tarilor. Ungaria merita, e bine de luat in seama ca model deoarece este populata de multi cetateni ai Romaniei si daca este sa studiem piata muncii cu care sunt familiarizata datorita obiectului muncii pe care il am, romanii fac cinste cu ambitiile si portofoliile personale. Acesta este argumentul pentru care putem spune ca, atat distanta (ma refer la jud Satu Mare 14 km de prima comuna din Ungaria) cat si resursele umane ca cetateni romani care populeaza campul muncii, sunt evident de luat in seama pentru dezvoltarea de care au dat dovada in multe domenii. Turism, servicii, Sistem de Sanatate, Educatie etc.Nu mai vorbim ca la nivel de judet satmarenii isi depun in masa actele pentru a dobandi cetatenia maghiara. E bine sa va faceti timp pentru a veni si in orasul nostru deoarece riscul este sa nu mai existe pe harta Romaniei (gluma)
    Multumesc
    Poate……

  3. Sunt si eu de acord cu pozitia dumneavoastra.
    Firma noastra de curierat lucreaza cu multe magazine online.Din nefericire nu si cu a dumneavoastra, desi am avut o colaborare la care ati renuntat din motive pe care nu le-am inteles.Dar asta e o alta discutie.
    Amploarea cresterii numarului de vanzari online e destul de importanta.Si spun asta deoarece departamentul nostru care se ocupa exclusiv cu livrarile magazinelor online a necesitat o marire a numarului de angajati.Asta contrazice afirmatiile Doamnei Butnar.Singura problema in domeniu e generata de seriozitatea firmelor de pe piata.
    Toate cele bune.

  4. In ceea ce priveste calitatea e-commerce-ului, dupa parerea mea, DA Romania sta destul de bine. Insa din nefericire Romania este subdezvoltat in ceea ce priveste onlineul in totalitate. La noi nu exista continut. Comparativ de exemplu cu Ungaria, unde exista:
    – o presa online (index.hu, origo.hu, portfolio.hu, totalcar.hu si diferite alte tematici) autonoma foarte dezvoltata, si care e formatoare de opinie si pentru celalalte medii (radio si TV)
    – bloggeri intr-un numar urias care produc continut calitativ si cantitativ mare.
    – comunitati online in mai multe segmente de teme. Activez intr-un domeniu unde noi in Romania in 5 ani nu am reusit sa cream o comunitate adevarata, si unde dincolo de granita sunt o duzina de actori, care fiecare singur a devenit platforme pentru sute de oameni interesati de tema respectiva.
    Bineinteles si la noi exista actorii acestia, dar intr-un numar mai mic chiar si in valori absolute.

    Noi insa suntem mult mai dezvoltati in e-commerce, agentii advertising, online marketing. Adica parerea mea personala este ca, acolo unde exista modele de business autohtone cu succes: ne dezvoltam bine; unde insa succesul nu se poate cuantifica in valori materiale (ca de exemplu sfera civila sau comunitati) ne miscam foarte incet. Si pana la urma: Content is Queen.

    O alta observatie referitoare la e-commerce este ca la noi exista o discrepanta mare intre: cei mari si cei mici. Asemanator cu societatea noastra. Si pana cand nu se echilibreaza astfel incat cei 80% care fac 20% din piata ecommerce, nu trec peste pragul de rentabilitate si nu isi pot creste businessul, jucatorii se vor schimba intre ei de la an la an. Si atunci degeaba vorbim de gama larga de produse si servicii online, care doar teoretic exista. Iar pana cand suntem undeva la capatul statisticilor ale penetrarii ecommercului nu putem spune ca suntem undeva pe la Cehia si Polonia. Sau ce intelegeti prin “ceva mai avansate”?

  5. “Online-ul romanesc are aceleasi probleme ca in 2008” – e o afirmatie vaga cu termeni alesi intr-un mod nefericit. Se simte atitudinea negativista ce emana prin toti porii si toate mediile. Practic a fost intrebata de evolutia pietei online(define: piata online), nu despre problemele pietei.
    Parerea mea este ca a fost vorba de un articol scris la foc automat, fara niciun fel de substanta.
    Eu am o parere excelenta despre comertul online din Romania, cel putin ca si client. La nivelul nostru stam foarte bine.

  6. Post
    Author
  7. Post
    Author

    Nu am vazut episodul de aseara si sincer nu mai tin minte exact (filmarile au fost acum cateva saptamani). Poate ne spune un alt cititor al blog-ului meu care a urmarit emisiunea de la inceput aseara. Multumesc!

  8. Din pacate, am ratat si eu inceputul de emisiune. Dar, din cate am inteles, concurentul respectiv avea un magazin online care se ocupa cu comercializarea de telefoane mobile. Vindea cam 5 pe zi, dar traficul nu era prea grozav. Marius i-a spus ca se va implica daca traficul va depasi 3000 de vizitatori zilnic.
    Am sa ii amintesc si pe ceilalti doi concurenti. Poate te ajuta, Marius, sa iti aduci aminte. Al doilea avea demarata o afacere cu ceva carduri prin care clientii isi puteau face publicitate si obtineau discounturi. Dragos Anastasiu a fost surprins sa afle ca respectivul avea contract si cu firma lui. 🙂 Al treilea accesase fonduri europene in valoare de 2,5 milioane de euro pentru o afacere bazata pe comnercializare de oua.
    Sper sa ajute. O zi buna! E vineri 13 cam in fiecare zi in tara asta de vreo doi ani incoace, una in plus nu mai conteaza!

  9. De acord cu ce ai scris, mai putin un singur lucru. Nu inteleg de ce o apreciezi pe Doamna in cauza. Mie mi se pare ca este pe dinafara complet.

    P.S. Foarte tare titlul 🙂

  10. @Asker
    Concurentul cu magazinul online din emisiunea de aseara activa in domeniul instalatiilor. Si vroia extindere in comertul clasic.

  11. Post
    Author

    Multumesc, acum mi-am adus aminte. Intr-adevar, site-ul era prea mic, ar trebui sa mai creasca putin (sa demonstreze ca poate creste), inainte de o investitie…

  12. Post
    Author

    Cred ca ea a inteles mai bine piata de publishing online, decat cea de e-commerce, problema este ca, in opinia mea, atunci cand se vorbeste despre “online”, multi oameni se gandesc la e-commerce in principal…

  13. da, ar fi trebuit sa isi promoveze articolele prin alte metode, sa puna cat mai multe si sa fie indexate bine. Daca ai un buget de 500 de euro (de ras dupa parerea mea, nu faci mare branza cu suma asta) si vrei sa il investesti in publicitate, obtii ceva trafic dar apoi daca nu bagi iar bani nu ai rezolvat nimic. Ca sa nu mai zic ca cel mai ok este ca omul sa ajunga pe site-ul cu produsele tale cautand un produs ce il intereseaza, nu dand click pe un banner pus pe un site din alt domeniu, multi dau click din curiozitate nu din interes. Parerea mea…

  14. pacat ca cei de la tvr2 nu pun filmarile pe site(asta dovedeste cat de buni sunt la manageriat),macar pe vimeo(de ex)

    PS sorry ca nu mam uitat la emisiune,cred ca a fost foarte interesanta

  15. @alex, a fost interesant cel cu productia de oua. Primul cu magazinul online nu stia nici el ce vrea dupa parerea mea.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *