Povestea cu felia de tort

2011-06-26 19:20:26
|
Marius Ghenea - Povestea cu felia de tort

In ultimul numar al Revistei Biz, am scris un nou material editorial, intitulat “Povestea cu felia de tort”, in legatura cu antreprenorii care vad un lucru rau in a aduce investitori in companie, contra unei participatii de capital, pentru a isi dezvolta afacerea. Cred ca exista o intelegere foarte limitata a acestui aspect in Romania, asa incat, dupa ce ca exista oricum destul de putine optiuni de a gasi investitori, multi antreprenori sunt blocati in plus si de stereotipul “noi nu ne vindem compania” (care imi aduce aminte vag de sloganul nationalist-comunist “noi nu ne vindem tara”). Cu siguranta, exista companii care nu au nevoie de investitori (mai ales afacerile din zona family sau lifestyle business), tot asa cum exista intr-adevar si investitori nepotriviti sau lacomi. Dar sta in puterea oricarui antreprenor inteligent si informat sa faca o negociere buna cu un investitor potrivit, astfel incat sa ramana cu o felie foarte importanta dintr-un tort mai mare alaturi de un astfel de partener, decat cu o pajiturica mica sau cu nimic, de unul singur. Sau, asa cum spune si subtitlul articolului, “ingredientele unui business de succes sunt la fel de importante ca reteta, iar daca nu vrei sa imparti tortul cu altii, s-ar putea sa nu mai ai cu ce sa-l faci.” Articolul complet, in Revista Biz.

Comments 6

  1. Bun, problema este de fapt ca antreprenori nu cunosc drepturile pe care actionari le au intr-o companie in raport cu procentul pe care il detin. Solutia ar fi o mica brosura in care sa fie prezentate pe scurt si la obiect drepturile actionarilor. Am gasit pe internet un astfel de material dar nu stiu sigur daca informatiile prezente in document sunt valabile si la companiile romanesti. Daca aveti timp sa il parcurgeti si sa il adaptati in functie de legislatia din RO (de preferabil intr-un post) sunt sigur ca ar fi de folos cel putin cititorilor acestui blog. Daca nu aveti timp as putea sa incerc eu zilele astea o varianta dar nu va fi bazata si pe experienta ci pur teorie.

    http://www.madisonhardy.com/LinkClick.aspx?fileticket=OpMdmQ9k8mc%3D&tabid=101&mid=501&language=en-US

  2. Problema cred ca vine mai degraba din procentele pe care un investior le cere, in momentul in care este abordat de un antreprenor.
    Am fost la “How To Web” de anul acesta de la SB. Dl. Vlad Stan vorbea despre calculul acestor procente. Mai exact, ce calcule isi fac investitorii cand spun iti cer un anumit nr. de procente din firma. Am ramas socat cand a spus ca un investitor din romania trebuie sa se gandeasca bine cand face o investitie pt ca 9 din 10 afaceri dau “fail” (a zis mai multe treburi si legate de return-ul investitiei si evaluarea proiectului bineinteles, dar astea mi se par normale). Cred ca un investitor bun nu trebuie sa puna asa problema… pt ca daca gandeste asa, inseamna ca 9/10 companii <> dau fail, altfel nu se justifica marirea procentelor in urma acestui calcul.
    In plus, tot dl. Vlad m-a informat ca in Romania nu o sa gasesc niciodata finantare pt un proiect care nu are un exit foarte bine si clar definitivat. Ceea ce inseamna ca investitorii din Romania sunt defapt niste speculangii, care nu se gandesc la investitii in proiecte pt ca le place ideea si sa faca bani treptat, ci vor numai sa scoata de cel putin 5 ori investita, intr-un timp cat mai scurt.
    De ceva timp urmaresc firmele care se lauda ca ajuta antreprenorul roman. Pe siteul uneia dintre aceste firme, se vorbeste despre achizita unei marci comunitare, si se face trimitere la cateva siteuri din Romania, care intermediaza acest lucru. Nevoia m-a facut sa merg pe acele siteuri. Totul super ok… pareau oameni ok, si se laudau cu peste 4000 marci inregistrate (unul dintre siteurile mentionate). Am dat mail si am inceput discutiile cu ei. Ei au cerut in jur de 1900 Eur. Deci ca un antreprenor care ar fi urmat sfaturile acelui site care se presupune ca a fost facut pt ma ajuta, as fi platit 1900Eur ca sa inregistrez marca produsului la care lucrez. Noroc ca am intrat si pe alte siteuri si ne-am informat calumea, si am vazut ca marca se poate inregistra direct de la OHIM, online, si costa 900Eur. Pt noi asta a insemnat o economie de 1000 Eur. Intrebarea mea este de ce pe acel site destinat antreprenorilor, nu a fost explicat procesul acesta care este f simplu si rapid, si de ce acel site te directionaza catre alti intermediari care castiga 1000Eur/marca.
    Cred ca toate aceste siteuri care “ajuta” antreprenorii romani au in spate tot felul de investori care pana la urma incearca sa faca bani de la cei mai mici.

    Acestea sunt cateva dintre motivele care ma fac sa ocolesc investitorii romani.

  3. Post
    Author

    Pentru Cristi: cand vorbim despre procente, este pur si simplu o negociere intre doua parti. Daca ai argumentele potrivite si daca afacerea o justifica, vor fi investitori interesati sa o finanteze pentru doar 10-20% din actiuni. Nu stiu ce ti-a spus Vlad, dar cred ca ar trebui sa aduni mai multe pareri, inainte de a ajunge la o concluzie. Daca el te-a descurajat, poate ca nu ti-a dat cel mai util sfat, sau poate el a vrut sa spuna altceva dar nu s-a exprimat suficient de clar. Insa nu imi cere sa comentez declaratiile altor persoane. Cu privire la problema ta din final, nu stiu despre ce site vorbesti (care “ajuta antreprenori”), cred ca si site-ul meu incearca sa ajute antreprenori dar eu nu recomand niciodata asemenea solutii, deci nu este corect sa generalizezi. Iar tu evident trebuie sa ai discernamant, nu sa iei “nemestecate” toate parerile, sfaturile sau recomandarile altora, ai dreptul sa alegi, ai dreptul sa compari, ai dreptul sa ai propria opinie. In general, opinia ta imi pare mai curand fatalista, ar trebui sa fii mai pozitiv in gandire si in atitudine, gandirea pozitiva este una dintre calitatile esentiale ale unui antreprenor valoros. Pentru mai multe detalii, poti incerca sa citesti si cartea mea Antreprenoriat, in caz ca vei considera ca te ajuta. Succes!

  4. Salve,
    opinia mea nu este una fatalista. sunt f optimist si am mare incredere in proiectul in care sunt implicat. Motivul pt care mi-am permis unele generalizari, este ca intreg articolul se referea la piata asta a antreprenorilor, si a startup-urilor (cel putin asta m inteles eu din articolul de pe blogul tau, pt ca articolul in intregime nu l-am gasit pe Revista Biz online).
    Referitor la partea cu marca… este vorba despre siteul startups.ro, care este prezent si pe facebook, si parca acolo au postat linkuri la diversi intermediari. Unul dintre motivele pt care am povestit intamplarea asta aici, este ca banuiesc ca blogul tau este citit de un nr. relativ mare de mici antreprenori, si m-am gandit ca poate ajuta pe cineva sa afle chestiile astea.
    Referitor la dl. Vlad, nu m-a descurajat absolut deloc, ci dimpotriva :).
    Poate am inteles eu gresit, dar am crezut ca un om care incearca sa faca ceva diferit de job, sa intre in lumea antreprenoriatului, face asta pt ca el crede in ceva, intr-un proiect, intr-o afacere, intr-o idee. Eu in categoria asta de oameni ma incadrez. Nu in categoria oamenilor care incep o afacere pt simplul motiv de a face bani. Tot timpul am considerat bani un tool, nicidecum un scop. Mi se pare (si aici poate ma insel eu) ca unii investitori din Romania nu vad lucrurile chiar asa.

    Multa bafta in continuare

  5. Post
    Author

    Cristi,
    Multumesc, intr-adevar eu scriu pentru un numar mare de mici antreprenori (dar si pentru alti cititori) asa ca apreciez comentariile tale pe subiecte de antreprenoriat. Eu insumi incerc sa ma feresc de generalizari, desi poate mai fac si eu aceasta greseala uneori. Cu privire la Startups.ro nu am comentarii, am publicat si eu acolo diverse articole de antreprenoriat (la solicitarea respectivului site), dar nu stiu exact ce recomandari fac si care este modelul lor de activitate. Iti doresc mult succes si ma bucur sa aud ca esti optimist, pozitiv si crezi in ceea ce faci!

  6. D-le Profesor,
    Eu sunt gurmanda,imi place tortul,as accepta sa-l fac eu cu”ingredientele”sponsorului,cu conditia sa tina putin cont si de”gustul meu”!!Daca preiei doar comenzi,nu pui ceva din”inventia personala”nu ai satisfactii!In orice afacere e bine sa cunosti dusmanul, tii legatura cu concurentii mari,sa afli istoria lor,sa tii seama de parerile lor!Romanilor le e frica sa nu fie doar sclavi,aerul de patron e inteles ca o”putoare”care comanda!Eu cunosc o patroana care munceste ca un motor:fizic!Spune ca noi romanii risipim resursele!Lacomia,zgarcenia,economisitul sunt ”calitati”generale,specifice patronilor!Daca as munci cat as risipi,n-as mai risipi ca sa nu muncesc in plus!Ca-n proverbul”mare avere,sclavie mare”!Dieta!Cum se face ca exista si frumosi si harnici!D-zeu a fost darnic cu Dvs.!V-a nascut fiara!Eu sunt mai blanda,mai domoala,dorm cand leii miros a prada!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *