Autostrazi spre nicaieri

2012-01-21 19:32:33
|
Marius Ghenea - Autostrazi spre nicaieri

Vorbim de foarte mult timp de programul de autostrazi al Romaniei, insa cred ca am scapat din vedere un amanunt foarte important: autostrazile pe care le construim in prezent in Romania, nu duc nicaieri! Sau si mai rau, duc dinspre “nicaieri” spre “nicaieri”. Sa ne gandim la Turda – Gilau, care doar cu mare indulgenta poate fi folosita pentru a ajunge la Cluj. Sa ne gandim la recent inaugurata si neterminata autostrada Timisoara – Arad, care pentru multi aradeni este inutila, deoarece daca vor sa ajunga in vestul Timisoarei, mai bine raman pe drumul national, decat sa se urce pe autostrada care se termina brusc la Giarmata. In plus, economic vorbind este o eroare sa faci o autostrada sud-nord intre Timisoara si Arad, cand in mod normal, culoarul european 4 este in acea zona de la est la vest, dinspre Deva spre Arad. Ocolul facut de autostrada este de cel putin 30-40km, cu alte cuvinte, daca se facea autostrada normal, drept, de la Deva la Arad, ar fi ramas “rest” inca 30-40km care ar fi acoperit costurile unei autostrazi independente intre Timisoara si Arad sau pana la jonctiunea cu culoarul european 4 (32km conform cu declaratia facuta la taierea panglicii). Sau, si mai ridicol, minunata autostrada Bucuresti – Ploiesti, care nici macar nu pleaca din Bucuresti, ci de pe centura orasului, asa incat cea mai mare parte a bucurestenilor vor continua sa mearga pe DN1, ca si pana acum, decat sa o ia pe centura orasului spre vest, si apoi sa urce pe autostrada, pentru a reveni spre est pe centura Ploiestiului, cu un ocol de cel putin 15 km. Azi, in prima zi de ninsoare din aceasta iarna in Bucuresti, s-a trezit si Boc sa mearga sa inspecteze lucrarile autostrazii, care e terminata “in proportie de 90%”, dar care, din cauza zapezii, nu se vedea deloc in imaginile prezentate de televiziuni. Plus ca ne jucam ca niste copii de-a kilometri: se vorbeste de o autostrada de 62 km de autostrada intre Bucuresti si Ploiesti, in conditiile in care, de la centura orasului (Otopeni) pana la Barcanesti, sunt fix 40km! Eu stiam ca rolul autostrazii este sa scurteze distantele, nu sa le mareasca! Insa probabil, mai ales in zona dintre Bucuresti si Ploiesti, traseul a fost deviat si de parcelele de teren ale clientelei politice, proprietari care abia asteptau sa li se exproprieze si lor terenurile, la un pret bun! De retinut ca de la centura orasului pana in oras nu s-au facut pana in prezent niciun fel de lucrari la autostrada (inca 7-8 km esentiali pentru functionarea corecta a acestei autostrazi), deci ma indoiesc ca aceasta se va “intepa”, mai devreme de 2-3 ani, in traficul din nordul orasului, asa cum era planul normal, initial. Si atunci unde sunt 62km? Am inceput iarasi sa depasim scriptic planul la hectar, ca pe vremea lui Ceausescu? O problema foarte importanta este si una de strategie a constructiei acestor autostrazi: pana in prezent nu s-a abordat nici macar una dintre sectiunile de drum din Romania cu probleme geografice majore, unde autostrada ar putea sa ajute la scurtarea semnificativa a intervalului de parcurs si sa aiba in acest mod o relevanta economica sporita: nici Comarnic – Brasov, nici Dealul Negru sau Valea Oltului si nici traversarea Apusenilor, pe Autostrada Transilvanina, nu au fost inca demarate. Ori, daca de la Bucuresti la Ploiesti, diferenta de drum ar putea fi de maxim cateva minute sau deloc, intre Comarnic si Brasov ai putea scurta chiar si cu cateva ore drumul, daca ne gandim la cozile formate de obicei in Valea Prahovei in weekend (sau ocazional, destul de des, cand e vreun accident). Senzatia mea este ca s-au abordat sectoarele cele mai usoare, ca sa aratam ca am facut niste kilometri, desi ei sunt foarte scumpi (fata de structura terenului si fata de preturile medii europene), prost directionati si, repet, multi dintre acesti kilometri nu duc de fapt nicaieri…

Comments 18

  1. Din pacate la noi nu exista sau nu se doreste o lege a interesului national ca in Germania de exemplu deoarece politicienii nu urmaresc interesul national ci propriul interes.

    Apropo de asa zisa autostrada ce se inteapa `fortat` in centura Bucuresti un client american cind a vazut podul a spus senin este un pod ce duce spre nicaieri. Culmea este ca tot noi am platit si acel pod si nu cei care au aprobat constructia lui stiind ca situatia terenului de peste calea ferate nu este finalizata.

    In activitatea mea interactionez cu, clienti din strainatate si toti sunt multumiti de taxele pe care le platesc in tarile lor ce nu sunt tocmai mici motivind ca aceste taxe se intorc prin calitatea serviciilor de care beneficiaza din partea statului : sistem de invatamint, sistem sanitar, calitatea vietii, infrastructura, siguranta etc.

    La noi din pacate asa ceva nu prea s-a intimplat din 1989.

  2. Corecta analiza.

    Fac Bucuresti – Brasov si de 2 ori pe saptamana cu masina, si am ajuns sa stiu orele cand e circulatia mai libera.

    Pana la Comarnic ajungi usor, dupa, aia 60 de km sunt problema.

    Am inteles ca deja exproprierile sunt facute, se mai asteapta doar incheierea unui PPP. Dar deh, e an electoral….

  3. In Timisoara autostrada iese la Giarmata din cauza despagubirilor pentru clienti politici.
    Din punct de vedere economic se justifica ca au facut pana in Drobeta un drum bun cu centuri pentru Lugoj, Caras, Drobeta si astfel se poate ajunge la Bucuresti. Plus Timisoara ii un oras dezvoltat care merita aceasta investitie.
    Pretul nu se justifica ca ii campie fara un rau sau pasaj mai complex + toate comparatiile cu preturi din UE sunt foarte enervante ca salariile sunt de 4-5 ori mai mici, la fel si alte cheltuieli (balast, ciment . . )

  4. O analiza obiectiva, speram sa fie citit si de cei care proiecteaza autostrazile.

    ps:”Sa ne gandim la Turda – Gilau, care doar cu mare indulgenta poate fi folosita pentru a ajunge la Cluj”

    Corect! Aveti dreptate.

  5. Probabil ca intai ar trebui sa avem spitale ,apoi autostrazi .Cred ca ambele obiective nu vor putea fi atinse concomitent.Sa ne mai intrebam apoi de ce nu are Brasovul aeroport si de ce face trenul atat de mult intre Bucuresti si Brasov sau oriunde in tara.Si autostrazile din Romania au o directie .Ea este data de niste conturi in care ajung niste bani ,iar noi ramanem cu frustrarile.Se aude ca ar fi o autostrada serpuita in zona Valea Prahovei ,iar daca se confirma asta e clar ce se intampla.In rest sanatosi si sa avem nervi de otel in trafic

  6. Foarte documentat articolul. Pacat ca inca nu au terminat autostrada catre mare. Apoi mai e o problema – Ford din Martie va incepe sa produca masini la Craiova si am inteles ca in zona traficul e infernal.

    Pacat ca nici Dacia, nici Ford, nu se pot bucura de niste autostrazi. Probabil ca asta a fost si motivul pentru care Mercedes, nu a vrut sa vina in Romania.

  7. Adevarate vorbe ati scris, d-le Ghenea.
    Crd ca numai in Romania sa aplica strategia de a construi autostrazi catre nicaieri.
    Asta e, populatia merita o astfel de soarta, si-a ales conducatorii care-si impart bugetul tarii intre ei, fie prin despagubiri, fie prin lucrari si servicii supraevaluate. Si politicienii sunt oameni de afaceri, nu-i asa?
    Si totusi ceva nu mi-a placut. Faptul ca folositi persoana a’ntaia plural. Citez: “Am inceput iarasi sa depasim scriptic planul la hectar…”. Mi-am dat seama ce-ati vrut sa spuneti, dar nu va vad nici macar semantic implicat in furaciunile lor. Acum exista o Romanie a lor, a celor care fura de zeci de ani incoace si o alta, a noastra, a celor ce (era sa zic stau la coada) mai spera intr-o Romanie in care cetateanul sa fie respectat.
    Sanatosi sa fim!

  8. Trist, dar adevarat. Ce sa mai zici altceva? Din pacate ne spunem of-ul si cam cu atat ramanem. La altii se poate, dar la noi nu. Si cu totit stim de ce. Interesul propiului buzunar e mult prea mare in toate institutiile care ne conduc. E foarte greu ca dupa 20 de ani sa putem eradica coruptia, nepotismul si furtul. Chiar nu cred ca exista vreo solutie in cazul asta. O noua conducere nu ar schimba nimic, va fi aceeasi Marie cu alata palarie.
    Ma doare sufletul cand vad lumea disperata ce iese in strada. Dar nu se intampla nimic mai mult…

  9. Pingback: Drumul spre nicăieri | Dan Ghenea

  10. Un articol foarte bun, mie mi-a deschis ochii si intr-adevar cred ca e o problema ca s-a inceput lucrul la aceste segmente.
    Intrebarea este ce-i de facut mai departe? Care sunt segmentele la care ar trebui sa se lucreze (avem cateva mentionate de tine) si, mai ales, cum putem pune presiune pe cei responsabili?

  11. Eu nu cred ca este o greseala ca au deviat autostrada spre Timisoara.

    Poate din punctul de vedere al cuiva care face tranzit este o prostie. Dar, economic se va merita legarea oraseler Arad, Timisoara, Lugoj, Deva. La care se va adauga legarea printr-un drum modernizat a Resitei. Mai trebuie tinut cont si de drumul modernizat Tr. Severin – Lugoj.

    Pe mine altceva ma nedumereste: de ce vor sa bage taxe doar pe noile autostrazi? Autostrada turistilor (Soarelui) de ce nu este, nu va fi taxata? Sau autostrada spre Pitesti? Ele nu manca bani de la stat?

  12. Din pacate coruptia nu va fi niciodata eradicata, in niciun stat al lumii, va exista vesnic la fel ca piata neagra, lucrul la negru etc. Ar fi 2 factori care tin coruptia la nivele joase si anume educarea populatiei si masuri extreme impotriva celor care pracica aceasta “meserie” (as vota pentru inchisoare pe viata si 1 milion de ore munca in folosul comunitatii 😀 ).

    Totusi, lasand la o parte treaba de mantuiala, preturi exagerat de mari si coruptia, aceste proiecte vor ajuta intr-o oarecare masura industria. Daca e sa suprapunem harta de mai sus cu harta principalelor centre industriale din tara vom vedea ca autostrazile formeaza rute comerciale spre vest, inclusiv pentru exporturile din Republica Moldova. CEO-ul de la Dacia a declarat intr-un articol din Forbes ca autostrazile vor ajuta compania la capitolul capacitate de export, spre exemplu.

    Sincer mi-a sarit si mie tandara cand am citit prima oara articolul dar daca aceste proiecte, la finalizare, vor ajuta, macar un pic, mediul privat sa se dezvolte atunci as trece cu vederea unele magarii, gen 6 ore Bucuresti-Brasov.

  13. Coridoarele sunt prost gandite chipurile cu conexiuni Europene.Harta previzionata a autostrazilor arata ca 2-3 orase mari sunt excluse si numesc aici Craiova, Galati si Bacau.Inteleg o legatura Cluj, Bistrita ,Iasi si iesire la Sculeni dar nu inteleg de ce Focsani ,Barlad,Albita.In primul rand aparentul ocol prin care unea Bacau si intersecta autostrada ce ducea la Iasi ar fi rezolvat o parte din drumul prin Moldova.Pentru ca in Moldova ajungi la Chisinau.Daca se facea o bretea spre Galati se rezolva o iesire spre Ucraina via Odessa.Atentie Transnistria blocheaza si va bloca in continuare iesirea pentru romani spre Ucraina daca vrei sa ajungi la Kiev.Iar o bretea spre nord prin Suceava ar scurta drumul spre Polonia(pentru cine nu stie e mult mai aproape decat varianta Ungaria ,Slovacia ,Cehia,Polonia. Sunt de acord cu domnul Ghenea, autostrazi incepute ca un puzle risipite, fara vreun rost executate foarte scump si fara sa ajute cu adevarat decat Bucurestiul si Clujul(De altfel si Bechtel a fost inceputa pentru ca Nastase si PSD sa recucereasca Ardealul ca moldovenii ii votau asa ca nu mai era nevoie sa le arate autostrazi)

  14. Inca o observatie. Nu exista o legatura rutiera decenta spre Braila si Galati orase care impreuna au totusi peste 500 de mii de oameni! Lumea nu se duce numai in vest se mai duce si in est! Si noi platim taxe si vrem drumuri de nivel european nu hartoapele care cu indulgenta sunt numite drumuri nationale!

  15. sunt tare curios sa vad ce va face noua guvernare .. am inteles ca au un “proiect” foarte interesant pe la ministerul transporturilor

  16. Sunt de parere ca ne am transformat intr un neam de SMECHERi care cred ca stiu si fac totul si cand colo suntem vai de noi! Ne meritam soarta sincer nu avem nici macar puterea atat de lenesi suntem sa luptam pentru cei ce vin dupa noi.

  17. In aceasta vara m-am plimbat din centura pana la Snagov pe bicicleta pe traseul viitoarei autostrazi de cateva ori. Scazand faptul ca nu lucra absolut nimeni si nu se vedea nici urma de utilaj, stadiul real e departe de finalizare; atunci erau cateva portiuni cu pietris turnat, in rest pamant tasat, iar podurile de trecere erau la stadiul de piloni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *