Tarom la aniversare: 59 ani

2013-09-17 19:53:44
|
Marius Ghenea - Tarom la aniversare: 59 ani

Tarom implineste azi 59 ani, o varsta frumoasa pentru o companie care reprezinta mai mult decat o activitate de transport aerian, fiind in plus un brand national extrem de important si valoros, foarte vizibil nu doar in Romania, ci si in strainatate.

Avioanele Tarom aterizeaza pe numeroase aeroporturi de pe trei continente, ducand in lume simboluri nationale romanesti si reprezentand probabil, alaturi de Dacia, cel mai important brand romanesc in strainatate. 59 ani este o varsta care transcende diversele perioade economice si politice din Romania, asa cum din pacate mai sunt foarte putine companii romanesti in acest moment (multe dintre companiile vechi de stat fiind in acest moment deja istorie sau fiind privatizate sub nume noi, in unele cazuri fara prea mare succes). De fapt, Tarom are chiar o mostenire mai veche si o activitate neintrerupta inca din anul 1920, reprezentand astfel una dintre cele mai vechi companii aeriene din Europa. In acel an, a fost infiintata in Romania o companie aeriana numita Compania Franco-Romana pentru Navigatie Aeriana. Prima destinatie externa a fost evident Paris, iar prima destinatie interna, in 1925, a fost Galati (in aceea perioada, distantele de zbor erau de obicei mult mai scurte decat azi iar distantele medii si lungi erau parcurse cu numeroase escale). Apoi compania trece prin mai multe faze de dezvoltare si fuziuni in perioada interbelica, urmate de schimbarea numelui companiei dupa inceputul ocupatiei sovietice in TARS, Transporturile Aeriene Romano-Soviectice. Din 1954, numele companiei aeriene nationale a Romaniei devine TAROM. In acei ani, TAROM avea o flota alcatuita exclusiv din avioane de productie sovietica (Antonov, Ilyushin si Tupolev), dar compania romaneasca a fost prima dintre companiile aeriene din blocul sovietic care a utilizat incepand cu 1970 si avioane jet de productie occidentala (Boeing 707 si Bac 1-11 iar apoi in flota au intrat si avioane Rombac 1-11, produse in Romania cu licenta British Aerospace). Tot in anii ’70, Tarom incepea zboruri catre Sydney, Australia, ajungand astfel sa aiba curse regulate pe toate continentele. Dupa 1989, Tarom continua sa ramana una dintre cele mai importante si mai apreciate companii aeriene nationale full-service din regiune, cu o flota moderna alcatuita din 24 avioane, peste 50 destinatii interne si externe, peste 2 milioane de pasageri  transportati anual, devenind din anul 2010 si membru deplin al aliantei globale SkyTeam (AirFrance, KLM, Delta, Alitalia, Korean Air, etc.). La Multi Ani, Tarom!

Comments 4

  1. Domnule Ghenea, va spun sincer ca m-am bucurat cand am auzit ca veti face parte din board-ul Tarom, insa dupa scandalurile din ultima vreme, si avand o impresie f buna despre domnul Heinzman, nu pot sa nu va cer un punct de vedere despre situatie. Privind lucrurile din exterior, dl Heinzman mi se pare foarte competent si consecvent in comunicare, afirmatiile lui fac sens si prin faptul ca vrea sa publice situatia financiara ma face sa cred ca are si rezultate care sa argumenteze acest lucru.

    Pe de alta parte insa punctele de vedere ale domnului Pascariu mi se par slab argumentate si nu pot sa inteleg ce valoare are aducerea unui fost director Tarom (dl Demetriade) intr-o pozitie de conducere din moment ce, sub dansul Tarom nu a avut rezultate. Cum poate crede cineva ca vine acest domn si restructureaza activitatea Tarom, mai ales ca e trecut de prima tinerete, si fara rezultate notabile pana in prezent, care in plus mai are si in relatii comerciale cu o firma concurenta.

    Nu am absolut nici o implicare in situatia asta, am urmarit-o doar din prisma faptului ca, mi s-a parut initial ca a fost aleasa bine conducerea societatii si board-ul si aveam sperante ca lucrurile trebuie sa mearga inspre bine…

  2. Post
    Author

    Bogdan,

    Multumesc pentru aprecieri si pentru comentarii. Intr-adevar Tarom este un prim proiect pilot de management privat la companii de stat care deja a dat rezultate foarte bune: in mai putin de un an pierderile au fost reduse aproape la jumatate. Dar mai sunt inca multe imbunatatiri structurale de facut, astfel incat Tarom sa redevina o companie profitabila si competitiva, mai ales in conditiile dificile prin care trec companiile aeriene din intreaga lume in acest moment (pierderi si la companiile cele mai mari din Europa, AirFrance si Lufthansa, numeroase companii aeriene din SUA care opereaza in faliment, falimentul recent al Malev, problemele altor linii aeriene din regiune).
    Oricum, nicio companie nu se conduce prin declaratii de presa, ci doar prin activitate consistenta si eficienta in interiorul companiei, iar din acest punct de vedere, declaratiile de presa ale dlui Heinzmann sunt regretabile si lipsite de responsabilitate. Acest asa-zis scandal de la Tarom a fost construit si sustinut fie din naivitate, fie din interes, de presa: majoritatea informatiilor care au fost furnizate publicului, fie de Heinzmann fie de jurnalisti, sunt incorecte. Insa repet, aceste probleme nu se rezolva in presa, ci in companie. Si sper ca le vom rezolva cat mai bine, in interesul Tarom si al actionarilor sai care sunt, in principiu, toti cetatenii romani. Acesta a fost motivul pentru care eu personal am intrat acest proiect de management privat, incercand sa imi aduc si eu contributia la redresarea unei companii care, asa cum spuneam in post, este mai mult decat o afacere, este un simbol national foarte important pentru Romania.

    Marius Ghenea.

  3. Pingback: TAROM – 59 de ani

  4. Pingback: Mihai Sturzu » Blog Archive » La multi ani, TAROM!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *