La inceput de an

Uitandu-ma inapoi in 2017, incerc sa adun in cateva randuri tot ce s-a intamplat anul trecut, toate rezolutiile de acum un an, sperantele, implinirile si, uneori, lucrurile pe care nu le-am facut suficient de bine, trairile, bucuriile si tristetile ce se transforma deja in amintiri.
Pentru mine, anul a fost marcat de lansarea, in sfarsit, a unui proiect personal foarte important, cursul intensiv de antreprenoriat. Ma bucur sa vad ca deja avem aproape 100 alumni in numai doua sesiuni, ma bucur sa vad mai ales ca participa echipe de antreprenori, deoarece eu cred ca aici e cheia succesului antreprenorial: echipa, orice altceva e mai putin important.
Ca si la BusinessDrive, programul de tip mini-MBA realizat impreuna cu Dragos Popescu, unde am trecut deja de 500 alumni, ma bucur de asemenea sa vad ca cei care folosesc lucrurile invatate la aceste cursuri, obtin aproape imediat un impact pozitiv in business. Ca sa folosesc o butada bazata pe fapte reale a unui participant la curs, “pana sa ajung acasa, dupa ce am plecat de la curs, imi recuperasem deja investitia legata de costurile de participare, numai din cateva telefoane pe care le-am dat colegilor, furnizorilor si clientilor”. Pentru ca asta este provocarea majora in Romania anilor nostri, nu doar sa incurajam oamenii sa devina antreprenori cu orice pret si uneori chiar “in prostie” prin programe de fonduri nerambursabile pentru oricine deschide orice afacere, ci de a-i ajuta sa faca antreprenoriat mai bine, mai eficient, mai inteligent. Si asta imi propun sa fac cu multa dedicatie si in 2018, cred ca este acea zona unde pot sa ajut cel mai mult, unde pot avea o contributie, fie ea si modesta, la dezvoltarea Romaniei (nu, nu voi intra in politica nici in 2018). Atat prin aceste cursuri, cat si sustinand in continuare companii mici si mari din Romania – mai ales cele cu potential semnificativ de crestere, cu valoare adaugata mare – cu investitii si consultanta, asa cum am facut in toti acesti ani.

Imi sta drept inamic timpul, cea mai limitata resursa, desi ma straduiesc sa aloc cat pot de mult proiectelor educationale.
Cursul Intensiv de Antreprenoriat se va desfasura, de aceea, o data pe luna si din pacate locurile pentru sesiunea din 29-30 ianuarie sunt deja epuizate, astfel incat vom incepe sa oferim deja sesiunea din februarie, care probabil va avea si ea grupa completa curand, tinand cont de cererile numeroase, care au venit chiar si in perioada Craciunului si a Anului Nou (tin sa le multumesc calduros colegelor mele de la firma organizatoare, Alina si Monica, pentru ca au lucrat alaturi de mine chiar si in aceasta perioada ca sa gestioneze prompt cererile voastre chiar si in zilele de sarbatoare). Ca un sfat sincer, incercati sa rezervati cat mai devreme locuri la acest curs, deoarece situatia va fi probabil asemanatoare pentru tot acest an.

Cu privire la BusinessDrive, mini-MBA-ul tip bootcamp de o saptamana, avem si aici full-class pentru februarie, astfel ca am discutat cu Dragos si am decis sa mai deschidem o sesiune suplimentara in martie, fata de ceea ce planificasem pentru 2018 (in general, ne limitam la 3 sesiuni open pe an, deoarece sunt programe cu consum mare de timp, pe care si Dragos si eu il gasim din ce in ce mai greu disponibil in agenda). Si acolo, pentru cine vrea sa se inscrie, ar fi bine sa o faca relativ repede, deoarece locurile sunt strict limitate prin scenariul realist al simularii de business si structura de echipe.
Ambele sunt programe de suflet pentru mine, si ma straduiesc, prin ele, sa imi aduc modesta contributie la dezvoltarea antreprenoriatului si a unui mediu de business sanatos in Romania. Ma bucur ca nu sunt singur in acest demers si, in afara de Dragos, partenerul meu de mai bine de 5 ani in proiectul BusinessDrive, am vazut si alti oameni cu experienta si cu har care fac eforturi in acest sens.

Din pacate, sunt insa foarte multi “falsi profeti” care predica antreprenoriatul ca si cand ar fi o culegere de retete sau chiar o religie, atat in Romania cat si in lume. Iar oameni de buna credinta sunt de multe ori fermecati de falsi profeti, deoarece acestia le spun ca “daca vrei, poti”, “universul va fi alaturi de tine”, “viseaza bogatia si o vei avea”, “in afaceri iarna nu e ca vara”, “te voi invata cum sa iti triplezi afacerea”, “te voi invata cum sa faci rapid primul million” si desigur, cea mai tare lectie de antreprenoriat “mi-am luat Ferrari sau BMW sau o alta masina scumpa, te voi invata si pe tine cum sa ajungi la afluenta, la bogatie si sa ai o astfel de masina, e foarte simplu daca ma asculti pe mine”. Nu va lasati inselati de impostori, multi dintre ei nu au facut niciodata alte profituri decat cele realizate din banii vostri, din sumele platite de voi ca taxe de participare catre un fals “business guru” care nu a angajat niciodata mai mult decat niste voluntari pentru o conferinta sau un curs, care de multe ori nu are niciun fel de studii, dar care stie sa ii impersoneze suficient de bine pe Tony Robbinsii si John Maxwellii planetei. Este oarecum ca “The Secret”, probabil una dintre cele mai mari inselatorii din lumea moderna, in care ti se spune ca totul e posibil si ca exista secrete pe care cineva ti le poate spune, ca sa ajungi unde iti doresti. Din pacate, viata nu este asa, cel putin eu nu cred ca are cum sa fie asa. Altfel, ar fi totusi prea simplu: cumperi o carte, mergi la un curs, vezi un video si apoi brusc tot ce ti-ai dorit vreodata se indeplineste in mod miraculos? Sa fim seriosi… ce se intampla apoi este ca te trezesti in lumea reala si uneori nu e deloc placut, mai ales daca pana atunci ai visat cu ochii deschisi.
Asa ca, la final, un mic “survival guide” in 5 puncte pentru cei care vor sa participe la programe cu adevarat eficiente de dezvoltare a competentelor de business si antreprenoriale in 2018:

1. Cititi cu atentie syllabus-ul cursului si comparati-l cu obiectivele si nevoile voastre de pregatire si dezvoltare. Evaluati cu atentie si realism ceea ce vi se promite: “Dublarea bazei de clienti in 3 luni” sau “Cresterea cu minim 30% a cifrei de afaceri in 5 pasi simpli”? Sa fim seriosi! “Independenta financiara incepand de luni la pranz”? Mai, sa fie! “Garantie 200%” sau “Te poti retrage oricand doresti, iti dam banii inapoi si ramai si cu materialele de curs (care oricum nu te-au impresionat, de vreme ce te-ai retras)”? Cat de onesta poate fi o astfel de promisiune?

2. Aflati detalii si culegeti referinte despre lector; uitati-va nu doar pe site-ul cursului, ci si pe social-media, mai ales LinkedIn; desigur, chiar si pe LinkedIn oamenii mai spun lucruri incorecte despre studiile sau experienta lor, unii pun acolo facultati pe care nu le-au facut niciodata, altii titluri de management pe care nu le-au avut vreodata, dar dupa o analiza rezonabila a mai multor surse Internet, veti fi mai bine informati; vreti sa mergeti la cursul unui “guru” al antreprenoriatului pentru care singura afacere pe care a condus-o vreodata este chiar firma care organizeaza cursul la care participati? Nu cred ca e o idee buna… Cereti referinte nu doar de la prietenii sau colegii vostri, mai intrebati si-un sef, un mentor, un profesor, pe cineva pe care-l apreciati si la a carui cariera sau realizari aspirati.

3. Incercati sa identificati si alte beneficii sau minusuri ale participarii la un curs: dupa participare, veti avea o retea de contacte mai valoroasa decat inainte? Sau veti veni in contact mai mult cu oameni visatori, wannabees care nu au ce sa va ofere intr-o relatie de business? Desigur, de multe ori cele mai importante relatii ulterioare sunt chiar cu lectorii, deci ganditi-va cu cine vreti sa mai schimbati o idee dupa curs, cu ce fel de lector, cu ce fel de persoana.

4. Nu confundati cumpararea unui program de dezvoltare personala, a unui curs sau training, cu achizitia unei perechi de pantofi in discounturile finale de sfarsit de sezon; in cazul unei perechi de pantofi sau a unui obiect de imbracaminte, aceste reduceri pot ajunge intr-adevar si la 70-80%, dar in conditiile in care costul este foarte mic, productia fiind probabil intr-un sweat-shop dintr-o tara a lumii a treia, iar in plus, vanzatorii vor efectiv sa scape de acele modele pentru ca a venit colectia noua si nimeni nu mai vrea sa cumpere produsele de anul trecut; asa ca, facand o paralela, va recomand sa nu mergeti vreodata la cursuri care va ofera 70-80% discount de la pretul de lista: cursurile contin, sau trebuie sa contina, multa valoare adaugata, nu sunt produse de consum influentate de moda: daca cineva ofera 70% discount pentru un curs, inseamna ca valoarea adaugata a programului este de fapt zero (tinand cont ca mai exista si costuri materiale cu cursurile, nu e doar transfer de know-how: sali de conferinte, catetring, tiparituri, promovare, cheltuieli cu personalul, etc.); iar voi plecati de acolo cu acea valoare adaugata, nu cu sala de conferinte sau catering-ul…

5. Fiti atenti la programele care, in pretul lor total, va ofera suplimentar un “ghiveci” de discounturi si/sau gratuitati pentru alte produse sau servicii, de multe ori fara o legatura directa cu ceea ce va doriti cu adevarat; sigur, s-ar putea sa vedeti ca de fapt cu acele discounturi sau gratuitati, ajungeti sa participati “gratis” la cursul dorit, insa sunt acele reduceri reale si, mai ales, va sunt cu adevarat acele alte produse sau servicii necesare? Dintr-o lunga experienta de travel, va pot spune ca de multe ori, excursiile sau programele gratuite au fost pentru mine mai scumpe decat cele platite …

Si la final, acum la inceput de an, va doresc multa inspiratie si un pic de sansa, pentru a va propune cele mai bune obiective in 2018, dar si pentru a le realiza.

Marius

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *