Despre cash-runway in perioada de criza

2020-04-03 09:36:12
|
Marius Ghenea - Despre cash-runway in perioada de criza

La fel cum un avion are nevoie de o anumita distanta minima, pe pista aeroportului pentru a se ridica in aer, orice companie care plateste lunar cheltuieli peste suma pe care o incaseaza, trebuie sa isi calculeze distanta maxima pana la care mai are cash disponibil. Aceasta distanta de obicei se calculeaza in numar de luni si se numeste “cash runway”. Dincolo de aceasta distanta in timp, compania ajunge intr-o situatie in care linia de jos de pe proiectia de cash-flow devine negativa, acesta fiind momentul in care compania nu mai exista, intra in incapacitate de plata sau in insolventa. In teorie, acest calcul se face destul de simplu, luam cash-ul existent, calculam un alt KPI (indicator cheie de performanta) esential al unei companii care se afla pe pierdere, anume cash-burn (cati bani ai companiei “ardem” intr-o luna), apoi impartind pur si simplu disponibilul de cash la cash-burn, aflam pentru cate luni “ne ajunge”:

In realitate, lucrurile sunt un pic mai complicate: sunt multe companii in Romania (si in lume) care nu aveau pana cum cateva saptamani, un astfel de KPI printre cele urmarite in mod curent. Dintr-un motiv foarte simplu: ele erau pe profit, generau cash in fiecare luna, astfel ca acest runway de cash era “infinit”, iar banii companiei nu se vor fi terminat niciodata. Acest indicator de performanta este acum “imprumutat” chiar de companii cu experienta, profitabile si infiintate cu multi ani in urma, de la startup-uri, deoarece pentru un start-up, as spune pentru orice start-up, acest indicator este cel mai important. Iti arata daca initiativa ta de business va supravietui sau nu in prima perioada de la lansare (perioada de start-up), cea mai riscanta perioada pentru orice business intr-un ecosistem de business normal, mai putin riscanta poate doar decat o criza ca cea de acum, Covid19! Sa invatam deci din experienta startup-urilor si sa vedem care sunt complexitatile calculului, mai ales intr-o perioada de criza, cu multe incertitudini:

Posibil ca inainte de criza, compania sa fi generat cash, sa nu fi pierdut cash de la o luna la alta. Iata de ce, trebuie in primul rand sa incercam sa revalidam toate presupunerile importante de business: ce fel de impact asteptam in vanzari? Cum putem compensa acest impact din reducerea costurilor de operare ale companiei? Cum facem cu celelalte costuri, cele deja “comise” de actionari, cum ar fi costurile imprumuturilor, deprecierile si amortizarile sau taxele corporative care ar trebui platite (atentie, chiar daca multe companii vor incepe sa piarda bani, taxele pe venit trebuie calculate in continuare, chiar daca poate le amanati la plata in timpul starii de urgenta).

Chiar si in conditiile in care vanzarea merge in continuare bine, rezultatul vanzarii este un set de facturi, deci creante, care in teorie au rolul de a se transforma cat mai repede in cash pentru companie, dar care in situatia actuala nu vor fi neaparat platite la timp de clienti (unele poate nu vor mai fi platite niciodata). Astfel este necesara o analiza foarte atenta, atat a creantelor anterioare (acestea ar trebui incasate cat mai repede, altfel multe dintre ele pot deveni problematice in perioada de criza) cat si a creantelor noi. As vedea doua tipuri de abordari:

Tinand cont de scaderea mare a cererii pe multe domenii de business, s-ar putea face in aceasta perioada vanzari daca avem produs sau servicii disponibile care altfel ar sta in “stoc”. Chiar daca vindem catre clienti care ne spun de la inceput ca nu vor putea plati decat mult mai tarziu (atentie, aceste creante trebuie tratate separat apoi, in calculul de cash-runway).

Daca produsele si serviciile noastre sunt cautate in aceasta perioada, reducerea imediata a termenelor de plata, mergand pana la plati in avans, vor transforma creantele in cash pentru companie chiar inainte de facturare, deci au un rol esential pentru optimizarea capitalului circulant necesar pentru companie.

Pentru ca am vorbit despre capital circulant, intr-o astfel de perioada, este foarte util sa incercati sa reduceti sau chiar sa negativati acest tip de capital (excluzand din calculul de working capital, cash-ul care este bine sa fie cat mai mare intr-o astfel de perioada cel putin in anumite limite rezonabile), respectiv cresterea termenului de plata catre furnizori, dar in acelasi timp scaderea termenelor de plata la clienti daca e posibil, plus scaderea stocurilor si evident miscarea rapida din stoc a produselor non-moving (e cumva anecdotic ca anumite produse care au stat poate un an in stocul supermarketurilor, cum ar fi conservele, s-au vandut acum excelent, chiar fara un discount suplimentar, uneori chiar la supra-pret!)

Foarte important este sa luati in calcul si un scenariu catastrofic, intr-o astfel de situatie. Ganditi-va cum ar arata cash-flow-ul in situatia in care compania nu ar mai genera deloc cash in lunile urmatoare! Stiu ca pentru unele companii (mai ales cele care initial au fost afectate pozitiv), pare un calcul inutil si absurd, dar trebuie sa ne gandim ca, pe de o parte, orice business va suferi impactul reducerilor salariilor si ale numarului de angajati, marirea somajului si recesiunea care urmeaza, iar pe de alta parte orice business poate fi in prezent “interzis” de pe o zi pe alta, prin ordonanta militara! Daca asa cum s-a intamplat cu cabinetele stomatologice (unde nu se poate face “telemunca”), business-ul vostru ar fi inchis si veniturile ar deveni zero “by default”, incercati sa calculati cat de mult timp puteti rezista pe cash, in acest scenariu. Desigur, intr-o astfel de presupunere cu zero venituri si costurile ar trebui reduse drastic, deci incercati sa faceti un calcul rezonabil.

Ganditi-va apoi ce sume de bani ar putea sa intre in companie, in lunile urmatoare, altele decat sumele de bani din vanzari (despre care am vorbit mai sus). Intr-o functionare a companiei in perioade economice normale, aproape intotdeauna, cea mai mare parte a sumelor de bani care intra in companie, intra din vanzarile companiei. Intr-o perioada de criza, mai ales daca vanzarile sunt afectate puternic, e util sa va ganditi mai atent si la alte resurse:

  • vanzare de active: sigur ca pentru multe din active, nu este momentul potrivit sa vindeti, deoarece pretul va fi discontat, dar in acelasi timp, daca sunt active de care nu aveti nevoie, mai bine incasati ceva si scapati de ele (sa traiasca OLX!). Dimpotriva, daca aveti ca active lingouri de aur, puteti sa le vindeti chiar la un pret foarte bun acum: ganditi-va care sunt acele active din portofoliul vostru care seamana cu aurul, din acest punct de vedere;
  • noi imprumuturi la banci sau alte institutii financiare ne-bancare: in primul rand, trebuie sa vedeti daca sunteti eligibili, dar in acelasi rand, daca nu cumva o indatorare excesiva acum va va face si mai vulnerabili dupa criza!
  • input-uri de bani ale actionarilor in companie, asa numitele imprumuturi asociat/actionar: foarte utile in aceasta perioada, arata in plus ca actionarii sustin compania, astfel ca daca puneti bani in companie, veti avea o discutie mai buna cu angajatii carora s-ar putea sa fie nevoie sa le spuneti la revedere, sau sa le reduceti salariile. Daca actionarii nu pun nimic in plus in companie intr-o astfel de perioada, in schimb taie costuri in principal de la angajati, se poate genera o senzatie urata de lipsa de solidaritate, asa cum avem, intr-o masura mare, in aceste zile, o senzatie asemanatoare de lipsa de solidaritate in general intre sistemul de stat si mediul de business privat, in Romania!
  • poate ca acum nu este cel mai prost moment sa incercati sa aduceti resurse financiare si de la acei angajati care au venituri mari, care au strans sume de bani fie din activitatea in companie, fie din alte surse: oferiti-le ESOP (employee stock option plan), oferiti-le posibilitatea de a cumpara mici pachete de actiuni in companie, acest lucru ii va motiva suplimentar si vor intelege mai bine si riscul la care va expuneti voi, antreprenorii care detin compania, nu doar cand lucrurile merg bine si se distribuie dividende, dar si cand vremurile sunt grele, ca acum!
  • incercati acum sa vindeti vouchere, cupoane sau orice promisiuni de vanzare servicii sau produse in viitor, evident cu un discount sau cu alte avantaje certe oferite potentialilor clienti (va spuneam chiar ieri de un program de vouchere lansat de SmartBill). Spre exemplu, orice om va trebui dupa criza sa se tunda, unii ar putea fi interesati sa plateasca acum pentru un cupon sau voucher cu discount, pentru ca oricum va folosi in viitor serviciul (desigur cu conditia sa vorbim despre oameni care, intamplator sau nu, au suficient cash in acest moment, ale caror venituri nu sunt afectate sau la risc);
  • in aceasta perioada, devin si mai importante barterele, incercati sa vedeti ce puteti obtine in barter, dintre acele costuri pe care oricum trebuie sa le ocazionati in perioada urmatoare, deci pe care nu le puteti anula sau evita. Barterul este mai important acum si pentru faptul ca majoritatea companiilor, cu activitatea afectata si cu lucru al angajatilor de la distanta, s-ar putea sa aiba o capacitate mai mare neutilizata, care poate fi materializata in bartere!

Ultima intrebare ar putea fi “care este un cash-runway suficient in aceasta perioada”? Nu e o intrebare simpla si nu are un singur raspuns. Trebuie sa intelegem in ce masura compania respectiva opereaza pe o structura de costuri agila, supla, flexibila, sau pe una rigida, greu de modificat si optimizat pe termen scurt. Oricum, in prima instanta, orice antreprenor afectat ar trebui sa faca un plan care sa ii asigure un cash-runway de minim o jumatate de an, cele 6 luni care, in opinia multor economisti, vor reprezenta “ochiul furtunii”, partea cea mai dura a crizei economice care va urma, daca reusiti sa va asigurati pentru 12 luni in aceste conditii, este inca si mai bine!

Este o perioada in care, inca o data, se va vedea diferenta dintre companiile care fac lucrurile “inside the box”, care raman in cutia lor si nu inteleg ca paradigma de business s-a schimbat, (companii care, in opinia mea, sunt condamnate deja) si business-urile care vor inova in toata aceasta perioada de criza, acestea sunt afacerile care nu doar vor supravietui, dar mai mult, vor iesi intarite din criza. Ca sa parafrazez vorbele fondatorului uneia dintre companiile in care investesc, “la ce criza fara precedent avem acum, chiar vom iesi extraordinar de intariti din ea, din ciclul ce nu te omoara, te face mai puternic”!😊

Marius

Photo credit: Cyberstoep

Comments 8

  1. Multumim Marius pentru toate recomandarile si prezenta , activă în această “altfel de situație” .
    Sanatate multa si cele bune , va doresc !Mariana

  2. Post
    Author
  3. Pentru mine, că mic antreprenor mai visător, că toţi scriitorii, articolul este foarte util, deoarece acum resimt scăderea fluxului de capital şi am înţeles că nu trebuie doar să mă bazez pe capitalul care va veni. V-am lăsat pe pagina de contact situația noastră, pentru care v-aş fi recunoscător dacă mi-aţi da un mic sfat.

    Mulţumesc pentru timpul acordat.
    Cu stimă şi admiraţie!

  4. Mai putem masura pista prin lentilele pivotarii si nu prin cele ale timpului (lunilor). Schimbam si domeniul de activitate daca este cazul si modificam strategia economica.

  5. Multumim Marius ,
    intradevar cei mai grav afectati sunt cei care sunt inchisi de ordonanta militara dar va trebui sa ne facem calculele si cei care inca functionam , la noi cash runway este 1,8 dar sper sa-l imbunatatim si sa speram ca vom iesi din criza mai intariti si mai valorosi . Weekend placut .

  6. Post
    Author

    Intr-adevar, pivotarea poate fi o solutie in aceasta perioada, insa ea este de fapt mai dificila acum pentru o companie afectata, deoarece nu se mai poate baza deloc (sau aproape deloc) pe veniturile din business-ul initial, pentru aceasta pivotare. Voi incerca sa abordez si acest subiect in urmatoarele postari.

  7. Post
    Author

    Multumesc pentru comentariu, sunt multe companii care intr-o situatie normala lucreaza pe un nivel de cash care acopera numai o luna de costuri ale companiei sau si mai putin, deoarece au si intrari de cash constante si predictibile. Exact aceasta este problema acum, dar chiar si 1.8-2 luni de runway va ofera un timp minim necesar pentru a analiza situatia si pentru a lua masurile potrivite.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *